lauantai 25. heinäkuuta 2015

Telakointi

Otsikko

Vedän hatusta, tai mielessäni pyörivistä asoiosta blogini otsikot. Ne saattavat olla joskus aivan muuta kuin mitä päivän kirjoitus pitää sisällään.
Tämän  päiväinen liittyy jo jokusen illan ajan lukemaani, ehkä yhteen monipuolisimiista ja mielenkiintoisimmista blogeista mitä olen koskaan päässyt lukemaan. Kerroin siitä jo aiemmassa kirjoituksessani, muta toistan itseäni.
Luin eräästä "oikeasta" telakoinnista, joka sattui tapahtumaan itselleni melko tutussa mutta jotenkin juhlallisen etäisessä ympäristössä. Laitanpa linkin kirjoitukseen tähän: http://suukkoship.blogspot.fi/2014/06/telakalle.html
Ja sieltä  muutama teksti jatkoa, painamalla sivun lopussa "uudempi teksti"- nappia, jotta pääsee jyvälle kokonaisuudesta.



Tähän päivään, tai aamupäivään:


 
Ei sentään telakalle mutta nostin veneen vedestä, ja vein talliiin odottamaan ensi viikkoa. Ajatus laskea se seuraavaksi Joutsijärveen. Moottori jää siltä reisulta talliin, koska kyseisellä järvellä on polttomoottorin käyttö kielletty.

Sähköperämoottoria saisi käyttää, mutta menee se soutamallakin. Minulla oli viime kesänä sellainenkin, mutta myin sen äkkiä pois, kokeiltuani vain pari kertaa ja todettuani liian tehottomaksi. Olisi pitänyt hommata voimakkaampi, mutta siinä olisi ollut suurempi virran kulutus. Ja akun raahaaminen on sekin melko ikävää touhua.

Sekin on kieltämättä käynyt mielessä, että myisi tuon vasta sisäänajetun mercuryn pois, ja ostaisi tilalle vahvemman sähkökoneen ja hyvän akun. Minulla oli hyvä akku, mutta laitoin sen viime joulun alla autoon, jonka siten myin pois. Kaikkia lopulta typeriä ostoja ja myyntejä on ollut viimeisen vuoden aikana riittämiin. Nyt olisi viisainta laittaa jäätä hattuun ja tyytyä siihen mitä on.

Ennen aloituskuvaa tapahtui, mutta vain rauhallisessa mielessä. Kuvasatoa pokkarin tallentamana. Isoa "oikeaa" kameraa en vieläkään viitsinyt raahata veneeseen.

Polttoainetta mukaan varmuuden vuoksi. Koneessa on kyllä pikkutankki,  puolitoista litraa jolla ajaa melkein tunnin kun hissuksiin menee. Isoa tankkia en tarvinnut.
Kuva valehtelee: Kannu on 12 litrainen.




Tyyni ja hiljainen Huvilajuopa, Porin luotojen alueella.
On kuin jonkun isommankin paatin keula



Mennä prutkuttelin tyhjäkäynnillä.




Sitten ruuvasin jatkovarren ohjauskahvaan, ja vedin sen pitkäksi. Siirryin keskituhdolle, jotta keulaan tuli vähän enemmän painoa. Keula nousee muuten yksin ajaessa korkeuksiin.


Terhi 385 on uppoumarunkoinen vene. Tarkoittaa ettei nouse liukuun
vaikka panisi 200 hevosvoimaisen koneen.
Samalla rungolla kuin purjehtiva sisarensa: Terhi Sail. Siitä jäänteenä perässä hiukan ennen aikojaan loppuva kölin tapainen ja runkomuoto joka edelleen edesauttaa keulimista peräpainoisena. 6 heppainen kone kuskaa venettä huipussaan noin 8 solmun nopeudella. Nopeuden saavuttaa noin 2/3 kaasulla. Siitä ylöspäin ei tapahdu muuta kuin metelin kohoamista, ja perän painumista. Peräaalto on tämänkokoisen nostattamaksi juhlallinen.
Meno on vakaata ja varmaa.
-Kokeilin viime kesänä lisäpainoa keulaan. Sillä veneen saa oikein mukavaksi ajella.


Ajoin lyhyen pätkän, ja sitten nostopaikalle.

Minulla ei ole varsinaista venetraileria, vaan joudun kikkailemaan tämän alunperin kajakeille hommaamani tavallisen peräkärryn kanssa. Se on kuitenkin monikäyttöinen joten voimistellaan sen kanssa nyt toistaiseksi.Hiljaa hyvä tulee; riehuminen nostohommassa ei auta



Vene kärryllä ja sidottuna


Sidottuna edestä, takaa, ja päältä. Varmasti pysyy paikallaan.
Tuossa näkyy  kölikin...



Nosto- ja siirtopauväline sai tällä kertaa mennä veneen kyytiin. Aiemmin se on ollut veneen perän alla kärryllä. Näin sitä ei tarvitse "liinottaa" kärryyn veneen alle pysymään.


Motti vielä perään ja sitten on valmista lähtöön. Otin moottorin noston ajaksi pois.
Vene itsessään painaa 90 kiloa (varmaan yli 100 kun on imenyt kuitenkin vettä rakenteisiinsa)


Pestä täytyy.... syksymmällä.


"kotitallissa" sateilta ja myrskyiltä suojassa.





Kärryn edessä auton talvikäynnistystä varmistamaan hommaamani "starttiboosteri".  Se on erittäin monikäyttöinen laite, kun siinä on valmiina "tupakansytytinkin".
Käytin sitä uppopumpun voimanlähteenä. Puolisen tusinaa kertaa veneen tyhjennyksessä sadevesistä se ei mittarinsa mukaan purkautunut oikeastaan ollenkaan.
Jos tuollaista harkitsee, niin kannattaa mennä johonkin oikeaan varaosaliiikkeeseen ja ostaa kerralla kunnollinen.

Ovi kiinni ja kotiin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Retrokuvaa ja kameramaniaa

Porin raviradalla oli helatorstaina ja sen aatto-iltana Satakunnan Mobilistien järjestämät helamarkkinat. Rompetori-  ja harrasteajoneuvota...