9.9.19

Porin siltoja - ajettuja ja kuvattuja




Ylittäessäni elokuun viimeisen päivän illalla kuvan ,ja yllä olevaan karttakuvaan sinisellä nuolella merkitsemääni kaarisiltana paremmin tunnettua Pormestarinsiltaa, Kirjurinluodolta Pormestarinluodon puolelle, ajattelin kuinka mones kerta tämä mahtaa olla. Siis monennenko kerran tämän sillan ylitän tänä kesänä, siitä lähtien kun 6. toukokuuta aloitin melko aktiivisen pyöräilyn -sähköavusteisen polkupyörän hankittuani.
Avasin sport tracker- ohjelman tallentamat tiedot ja aloin laskea siltoja, tai ajamieni siltojen ylityskertoja.



Siitä laskennasta tämä yhteenveto




Sitten silta "kerrallaan":


Kolmanneksi eniten ylittämäni silta



Pormestarinsilta, siis tuo kaarisilta jonka mukaan on saanut nimensä sillan toisella puolen oleva koulukin; kaarisillan koulu.
Tätä kirjoittaessani, olen ylittänyt tämän sillan pyörälläni tänä kesänä 54 kertaa. Se pääsee kolmannelle sijalle ylityskertojen määrässä, siltojen joukossa joita olen ajanut.



Hopeasija:  Raumansilta


Tuore kuva Raumansillasta; 7.9.2019. Etualalla suuren  kaadetun puun kanto, joka on halkaisijaltaan metrin luokkaa. Rumansilta johtaa Hallituskadun päästä luotojen alueelle, muidenmuassa Kirjurinluodolle. Tämän sillan yli olen ajanut 57 kertaa. Siis tänä kesänä polkupyörällä. Seuraavat lukemat niin ikään pyörällä ajettuja, jota en tämän kirjoituksen edetessä enää erikseen mainitse.


Raumansillalla





Ykkössija ylitysten määrässä: Porinsilta


64 kertaa ajettuna Porin vanhin silta vie "ykkössijan" tilastossani. Silta kirjoitetaan sekä muodossa porinsilta että erikseen: Porin silta. Itse käytän mieluummin yhteen kirjoitettua.
Porinsilta on pituudeltaan 200 metriä. 64 kertaa ylitettynä ajomatkaa sillalla tulee yhteensä 13 kilometriä.
Silta on edelleen kaupungin vilkkaimmin liikennöity silta, niin ajoneuvo- kuin kevyen liikenteen osalta.




Liikenneympyrä porinsillan pohjoispäässä, Puuvillatehtaan nurkalla, Siltapuistokadun alkupäässä. Tämän ympyrän suojateillä ja pimeissä kulmissa saa itsensä taatusti "Tiilimäelle" (Satasairaalan ensiapupoli - ruumishuone), jos pitää kiinni oikeuksistaan tai ajaa umpimähkään Konepajanrannasta ravintolan kulmalta, kun joku spandexi tai kännykkäänsä tuijottava pyöräilijä tulee sokkona väärää puolta vastaan. Takuuvarma liikenneraivon syntypaikka!




Paljon kuvattu näkymä. Niin päivällä kuin vähän hämärämpänäkin vuorokauden aikana.




Siltavahdin koppiin laitettiin nukke vahtimaan siltaa. Vaikkei sitä avattu vuosikymmeniin





Niittäjänsilta

Niittäjänsillaksi nimetty ponttoonisilta johtaa Karjarannan asuntomessualueelta Raumanjuovan yli Hevosluotoon. Hevosluodosta pääsee parin juopien ylittävän sillan yli Raatimiehenluotoon ja edelleen Kirjurinluodolle josta Raumansillalle tai Kaarisillalle.
Niittäjänsillan ylitys on ollut pyörälenkkieni varrella 28 kertaa.





Niittäjän sillan ylitettyä, tulee vasemmalla vastaan Aurinkolähde. Video- ja vesitaideteos joka tilattiin asuntomessuille. Porin hienoin "suihkulähde", jota kuvasin paljon silloinkin kun se toimi tarkoitetulla tavalla.



Illan hämärtyessä en siitä kuitenkaan kuvaa ottanut, paitsi tämän jossa siitä on jo vesi päästetty talven lähestyessä pois. Kuva marraskuulta 2018. Videot pyörivät tolpan screeneillä ympäri vuoden.




Tänä vuonna Aurinkolähteeseen laitettiin vesi vasta elokuun lopulla. Pumppusysteemeissä on kuulemma joku vika jota kukaan ei osaa korjata, ja laitetoimittaja on ilmeisesti paennut maasta. Olen keskustellut asiasta jopa teoksen luoneen taiteilijan kanssa. Netissäkin on ollut paljon keskustelua toimimattomasta teoksesta ja siitä että kuinka paljon se on maksanut ja kuinka monta vaippaa sen hinnalla olisi saatu vanhuksille.




Niittäjänsilta nostettiin tänä vuonna (2019) jokeen, ja hinattiin paikalleen 11. kesäkuuta, jolta kuva. Kuljettavaksi se avautui seuraavana päivänä.





Lukkarinsannan silta


Lukkarinsannan sillan ylitys on ollut pyörälenkkieni varrella 20 kertaa.





Lukkarinsilta, joka yhdistää Lukkarinsannan Isojoenrannan kaupunginosat, valmistui vuonna 2006.
Se on Koillisväylän päätepiste, jonka jälkeen alkaa Noormarkuntie. 




Lukkarin sillalta yläjuoksun suuntaan, 700 metrin päässä joen ylittää vanha Isojoenrannan rautatiesilta. Silta ei ole enää rautatiekäytössä, mutta kevyt liikenne pääsee siitä kulkemaan Kalaholmasta isojoenrannan alueen perukoille. Korkeanpaikan kammoisena pysyn sillalta pois, mutta kerran olen sen polkupyörällä "pakon edessä" ylittänyt.  Mopojonnet kaahaavat sillalla, ja ajoittain sen laudoitus on kovilla keulijoiden alla.




Linnansilta


Olen ylittänyt Linnansillan 14 kertaa pyörälenkeilläni.
Se on valmistunut 1974. Sillan valmistuttua sille johdettiin keskustan halki Yrjönkatua ja Porinsiltaa pitkin kulkenut valtatie 8:n liikenne. Linnansilta sekä Vähälinnankatu olivat osa valtatietä aina vuoteen 1986 saakka, jolloin valmistui Porin läntinen ohitustie eli Länsitie.











Näkymä Linnansillalta Porinsillan suuntaan




Linnansillan alla, joen pohjoispuolella




Aittaluodosta, sillan alta Keski-Porin kirkkopuistoon ja edelleen kaupungille ja Etelärantaan. 





Muita siltoja matkan varrelta, sekalaisessa järjestyksessä



Koillisväylää Varvourinjuovan yli kaupungin suuntaan



rautatiesilta Varvourinjuovan yli, Kalaholman koulun kohdalla

Snällin silta Noormarkussa

Valtionsillan alla

Noormarkunjoen ylittävä rautatiesilta, Noormarkun vanhan aseman lähellä

Isojoenrannan rautatiesilta pohjoisen suuntaan

Ulasoorissa

Hevosluotoon

Kirjurinluodolta Raatimiehenluotoon

Raatimiehenluodolta Kirjurinluotoon - kun oikein tarkkoja ollaan

Lanajuovan yli, Kvistinluodon kärjen tuntumassa

Lanajuovan yli, Kvistinluotoon

Raatimiehenluodolta Liljanluotoon

Polsanluodolle

 Silta joka ylittää vanhan (kuivatun) Toejoen uoman



 Silta joka ylittää vanhan (kuivatun) Toejoen uoman




Siltojen lenkki



Kun sain ajatuksen laskea nämä siltojen ylitykset Gps-jäljistäni, ajoin vielä tässä julkaisussa listaamani sillat "läpi" yhdellä lenkillä; 6.9.2019. Matkaa kertyi 22 kilometriä, 8 ylitettyä siltaa ja lukuisa määrä kuvia joistakin joita en ollut kuvannut, tai en heti arkistostani löytänyt.





Olen tallentanut, ensin puhelimen Sport Tracker-sovelluksella, ja elokuun puolivälistä alkaen, kun reittien ja nopeuksien sykeasiat alkoivat kiinnostaa; älykellolla kaikki ajamani reitit. Olen aina ollut kiinnostunut tilastoinnista, monenlaisten asioiden muistiin merkitsemisestä. Nykyajan teknologia mahdollistaa monenlaisen tiedon ja "datan" taltioimisen ja tutkiskelun. Siitä huolimatta käytän edelleen myös exceliä.
Sport Trackerin, ja Suunto-ohjelman tallettama reittitieto ym joihin tämäkin blogipäivitys perustuu, on nähtävissä netissä kokonaisuudessaan: Tracker-sivullani  (linkki)


Seuraavaksi voisi aikansa kuluksi laskeskella alikulkuja. Niistäkin ehkä blogikirjoitus, myöhemmin.






Porissa: 9.9.2019

-

--

-





.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Onnea - ei kun Onnia

Postauksen loppupuolella on muutakin kuin "taas tätä tylsää kuvatekniikkan veivausta" Mutta:  Palasin eilen tavoistani poiketen va...