Kirjoitin pari viikkoa sitten tähän blogiini päivityksen, jossa laskin kesän pyörälenkeiltäno Porin siltojen ylitykseni >linkki julkaisuun< .
Niitä kertyi siihen mennessä yhteensä 242. Lenkeilläni olen käynyt melko säännöllisesti tietyissä paikoissa, ja kuvannut niihin liittyviä kohteita kuten lentokoneita, junia, vetureita, ja usin vain yleisnäkymiä.
Kun olen mielestäni käynyt aika monta kertaa rautatieasemalla, laskin nyt sinnekin kertyneet käynnit "tracker-tietokannasta" johon jokseenkin kaikki liikkumiseni harrastemieessä tallennan. Linkki johtaa profiiliini, jonka välilehti diary on aika informatiivinen.
mutta . . . asemalle:
Kartalle sinisellä maalaamani rakennus on Porin rautatieasema. Punainen viiva on GPS-jälki, pyörällä ajamastani reitistä. Päivämäärä jolloin kävin asemalla, on 21.5.2019.
Toukokuusta syyskuulle, olen käynyt asemalla yhteensä 16 kertaa. Kuvannut lähinnä asemalla olleita vetureita, ja pari saapunutta tai lähdössä olevaa junaa. Konduktöörejä, veturinkuljettajia, ratapihahenkilöstöä, ja vähän rakennuksiakin.
Kuvia asemalta; toukokuu 2019
Veturit ovat olleet kuvauskohteista etusijalla. Nämä kaksi Dv12 tyypin veturia ovat ns. "päivystäjiä", joita käytetään aseman lähialueella junien kokoonpanioon, ja lyhyisiin siirtoihin.
Veturiin ja sen tekniikkaan voi tutustua vaikkapa Wikipediassa.
Veturit on numeroitu. Näiden numerot: 2647 ja 2619, kertovat muunmuassa niiden valmistusvuodet.
Etumainen on valmistunut 1978, ja sen perässä oleva 1975. Veturit on maalattu uuteen valkovihreään ulkoasuun. Alunperin dv12, lempinimeltään deeveri, on väriltään punainen. Kyseessä on varmaankin dieselveturilajinsa viimeinen edustaja, jolla on kuitenkin vielä paljon tehtävää tulevaisuudessakin.
Maisema muuttuu. Aseman ja ammattikorkeakoulun kylkeen on noussut uusia kerrostaloja. Ja lisää nousee hiljalleen.
Näkymä rautatieaseman asemarakennuksen nurkalta matkakeskuksen linja-autolaitureille. Oikealla Satakunnan Ammattikorkeakoulun "kampus"
21.5.2019.
Deeverit punaisella alkuperäisvärityksellä, ja uudemmalla vihreä-valkoisella. En ole varma voinko sanoa että perät vai nokat päinyhteen, mutta useimmiten näkee veturin junan edessä noin päin kun tuo punainen on tässä kuvassa.
dv12, ja sen viereisellä raiteella kaksi sr1 sarjan sähköveturia, lempinimeltään Siperian sutta. Muita nimityksiä sille ovat "kaalihäkki" ja "sähköryssä". Enemmän veturista Wikipedia-sivullaan.
27.5.2019
Intercity- juna lähdössä Tampereelle. Veturinaan sr2-sarjan sähköveturi. Sr2 on siperian suden seuraaja, sitä uudempi malli jota minä kuten moni muukin rautatieharrastaja kutsuu marsuksi.
tämän kuten muidenkin vetureiden teknisiä tietoja voi lukea niiden kyljistä.
Intercity-junan kaksikerroksinen vaunu on melkoinen järkäle
huoltokalustoa
Kesäkuuta
Henkilökuvia asemalta: Konduktööri ja veturinkuljettaja jutustelevat ennen junan lähtöä
Junien henkilökunnan suhtautuminen kaltaisiini "hörhöihin" kuvaajiin on hyvin positiivista. Veturimiehet heiluttavat, kun huomaavat kuvaajan. Tämä konduktööri tuli luokseni valloittavasti hymyillen, ja kertoi vieneensä kuskille (niin hän sanoi) kahvia jotta tämä pysyy hereillä paluumatkankin Tampereelle.
Olen usein nähnyt asemalla istuessani viimehetken junaan rientäviä, joita konduktööri usein huutelee laiturilta junaan. Itse olen joka paikassa varttin etuajassa, ja välillä ihmettelen miten monet minuuttiaikataululla ja viisi minuuttia yli- ihmiset jaksavat elää. Tapansa kullakin.
Kaksi venäjän transiittoliikenteen hiilivaunua. Näiden tärinän vaikutuksia on tutkittu viime aikoina.
Ulkoasu hämää. Virttynyt deeveri ei välttämättä ole vanhin.
Tietoa veturista
Radanhoitokalustoa
Lenkkini varrella on promenaditunneliksi kutsuttu rautatien ja valtatien alittava kulkuväylä. Sitä käyttää kevyen liikenteen lisäksi citybussi, jolle on merkitty oma kaistansa. Tunnelin nopeusrajoitus on 15 km/h, jonka liikennemerkki jää tämän kuvan ulkopuolelle. Olen ylittänyt sen usein tuplasti, mutta kuitenkin varovaisuutta noudattaen. Toivottavasti eivät laita tutkaa.
Heinäkuuta
Ratapihan toiselta puolelta, näkymä promenaditunnelin päältä valtatien puolelta. Taustalla Satasairaala (ent. Satakunnan keskussairaala)
Kaksi sr1 veturia ja Venäjän hiilijuna
Venäjän hiilijunat ovat pitkiä. Kuva ratapihan länsipuolelta.
IC lähdössä 11.7.2019. Kuvassa veturista katsottuna junan peräpää, jossa edo- eli ohjausvaunu. Ohjausvaunullinen juna voi vaihtaa kulkusuuntaansa esimerkiksi pääteasemalla ilman, että veturi siirretään junan keulalle. Tällöin kuljettaja ohjaa Edosta junan perässä työntävää veturia.
sr1 punavalkoisessa värissä.
Alkuperäinen Siperian suden väri on tietääkseni ollut tämä. Kuvalähde: veturitalli.fi:
http://www.railroadpictures.de/bilder/SF-/SF--VR/Sr1/komprimiert/Sr1-3025-1.jpg
Aseman pohjoispuolelle, Ratalinnankadulle on pian tulossa uudisrakennusta. Kadun päässä Ratalinna joka on aikoinaan rakennettu VR:n henkilökunnnan asuintaloksi.
Lopuksi
Olen kuvannut tämän näkymän vuosien varrella monen monta kertaa, mutta viime viikolla: 21.9.2019 paikalla oli suurin näkemäni määrä deevereitä. Lauantai-illan hiljaisuudessa, 7 veturia "huilaamassa"
Apokalyptinen tunnelma Ruosniemen aseman ratapihalla vuonna 1989, 30 vuotta sitten taisi olla alkusysäys rautatieharrastukselleni. Ristot, eli raskaat tavarajunaveturit, Ukkopekan veljet romutettavina. Sen jälkeen on kuvia rautateistä ja monenmoisesta niihin liittyvistä asioista tallentunut minulle paljon.
Nyt laittamani kuvat olivat tältä kesältä. Säästän teidät enemmältä.
Nyt laittamani kuvat olivat tältä kesältä. Säästän teidät enemmältä.
Rautatieharrastajan linkkejä:
http://vaunut.org/ eli vorg
https://veturitalli.fi/ - suomalainen pienoisrautatiefoorumi
julia.fi - realiaikainen junien seurantasivusto, josta myös mobiiliversio.
Porissa: 25.9.2019
...
..
.
_
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti