Aloitan tämän kirjoitelmani ja kuvantuputukseni, palaamalla edellistä blogikirjoitustani (18.5.2019) edeltävään päivään: 17.5. jolloin kuvasin useissa paikoissa, Meriporissa, Ahlaisissa ja varsinkin Yyterissä. Laitoin tuolloin polkupyörän "koukkuun" ja ajelin siirtymät autolla, jotta sain useamman kohteen tallennettua. Niistä merkittävimmäksi osoittautui Mäntyluodon pikatieltä Yyteriin johtavan pyörätien dokumentointi.
Tämä kuvakollaasi päätyi ensimmäiseksi postauksekseni ryhmään, jota olen seurannut jo vuosia Facebookissa. Ryhmällä on provosoiva ja sen alkuaikoja hyvin kuvaava nimi: Kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä (linkki johtaa kyseiseen ryhmään).
Ryhmä oli alkuaikoinaan luonteeltaan sellainen, että nykypäivänä sen toiminta loppuisi lyhyeen ja ylläpitäjät sekä perustajat löytäsisivät itsensä nopeasti jostain muualta, vihapuheen lietsomisen takia.
Nykyisin ryhmässä käydään enemmän keskustelua pyöräilystä ja pyöräily-ympäristöistä, kuin siitä mitä laittaa auton tuulilasinpesunestesäiliöön. Yleinen neuvo kun oli pestä tuulilasi aina kun ohittaa kevyenliikenteenväylän eli kevlin ulkopuolella, ajoradalla liikkuvia maantiepyöräilyä harrastavia tai treenaavia henkilöitä. Henkilöille oli annettu pari nimitystä, lempinimeä joita en tässä tarkemmin kerro. Niissä kuitenkin viitattiin pyöräilyhousuihin jota verrattiin sukkahousuihin ja spandexiin. Harrastajien olen kuullut puhuvan lycroista.
Kuvakollaasini herätti keskustelua, jonka joukossa ennenkaikkea kommentin pyöräilijältä joka sattui ajamaan kuvauspaikkani ohi. Tässä ohikiitävästä hetkestä aivan huvikseni nappaamani kuva, joka päätyi edellä olevaan kollaasiin ja edelleen ryhmään.
Vaihdoimme muutaman puheenvuoron, joka johti siihen että "johkaannuin" porilaiselle polkupyöräilyaiheiselle FB-sivustolle, ja edelleen Porin Polkupyöräilijät; Popo ry:n ajelutapahtumaan. Maailma on pieni, ja yllätyksellinen.
Tämä kuva kaikkine rajausnäkökohtineen päätyy itselläni kategoriaan: "elämäni kuvat" -ja kuvaushetket.
... nyt asioihin; ensin Yyteriin
Pyörätie Kaanaan läpi Yyteriin
Entisen Kemiran Vuorikemian ja Kaanaan / Yyterin risteys pistettiin "lihoiksi", samalla kun paikalle pystytettiin Y-totemi" ja kärrättiin yyterin hiekkaa muistuttavaa hiekkaa dyynejä muistuttavaksi maisemataideteokseksi. Yyteriin-Kaanaaseen johtava tienhaara on nyt noin 100 metriä etelämpänä, ja tehtaille sekä Pihlavaan johtava entisellä paikallaan. Kaupungista Mäntyluotoon johtavan "pikatien" vieressä kulkee kevyenliikenteenväylä, jonka käyttö on lisäkilvillä osoitettu sallituksi myös mopoille.
Yyteriin lähtevän tien yhteydessä ei ole kevyenliikenteenväylää.
Pikatien alikulku |
Toinen haara johtaa Kemiran... eiku Venatorin tehdasalueelle. Voi siitä pääst muuallekin, en käynyt katsomassa.
Ajoin polkupyörällä kevyenliikenteenväylät läpi, ja mittasin matkat Sport Tracker- ohjelmalla. Punainen reittiviiva haarautuu vasemmassa alakulmassa santojen ja hotellin suuntiin
Laitoin pyörän autotelineeseen, pistin trackerin päälle ja tallensin reitin.
Vertasin reittien piuuksia; vertailukohtina pikatieltä liikenteen joukkoon poukkoillen suoritettava, ja monen valituksen ja ulinan mukaan liian pitkäksi venyvä kevyenliikenteenväylää ajettava reitti.
Mikä oli vertailun lopputulos?
Kevyenliikenteenväylän kautta YYTERIN SANNOILLE on noin 400 metriä LYHYEMPI ajomatka, kuin moottoriajoneuvoille, mopot ja muut mönkijät poissuljettuna, tarkoitettu reitti. Pyöräilyreitti on turvallisuuden lisäksi miellyttävä ja maisemiltaan nätti.
Ajelin fillarilla myös sannoilla. Tai oikeastaan pitkospuilla, jotka ovat muovia tai jotain komposiittimateriaalia. Surffikeskuksen kulmalta lähtee Herrainpäivien suuntaan pikokset, dyynien takana. Niitä oli hieno ajella, vaikka ovatkin useimpien mielestä väärää materiaalia ja kamalat niin kuin kaikki muukin Yyteriin panostettu.
Kuva on satulakiven kohdalta
Muuta kuvavirtaa viikon varrelta
Katutaiteilija esiintyy Porin Puuvillan peräkonttikirppiksellä
Peräkonttikirppiksen parkkipaikalla "flower power" ja kalloja
Etelärannan makasiini, Cafe Jazz:ina tunnettu on myynnissä, mutta ei myyntimenestys.
Ulina kuuluu, että siihen täytyisi saada toimintaa. Onhan se auki.
Ulina kuuluu, että siihen täytyisi saada toimintaa. Onhan se auki.
Viikkarin kyläjuhla. Metallitehtaan puhaltajat
Samassa Sibeliuspuistossa; Viikkarin kyläjuhlassa Porin Polkupyöräilijät ry:n (PoPo) pumppuasema
Eetunaukiolla
Entisen tekun, nykyisen Winnovan kupeessa
Isojoenrannnan rautatiesilta. Entinen Pori-Haapamäki- rata
Keskuskartanon tulipalon jälkien raivaus on alkanut
Käyn melko usein rautatieasemalla katselemassa, ja laittamassa itselleni muistiin "veturi-ilmoituksen". Eli bongaan vetureita ja seuraan vorggia. Nyt oli ratapihalla sävy sävyyn kaksi siperian sutta ja iankaikkinen deeveri.
Eli suomeksi sähköveturit tyyppiä SR1 ja diesel: DV12
Näkymä jonka olen kuvannut "100" kertaa, kekson purun ja kampuksen nousun aikana ja matkakeskuksen muotoutuessa. Nytkin kuvasin, mutta kohteena kaukaisuudessa näkyvä ullakkokerroksensa menettänyt keskuskartano.
Ellei saa lukkoa rikottua, pannaan sitten muuten remonttiin
Pyörätelinemalli minun makuuni.
Kauppakeskus Puuvilla
Kauppakeskus Puuvilla
Kuvapari Siltapuistokadun pohjoispäästä
Grilli on mainio, mutta sen mainosplakaatit muodostavat melkoisen näköesteen liikenneympyrään.
Saa olla melko tarkkana, mikä on toisaalta ihan hyvä. Jos joskus kyllästyn autooni, menen ja ajan tuota liikenneympyrää ympäri niin kauan että joku tulee näköesteen takaa eteen.
Oli lämmintä. Porin tori ja toriparlamentti-veistosteos
Kuvankaappaus videolta. "Sähköläski" (siis tuo fillari)
... kuljin konepajanrantaa
... kuljin konepajanrantaa
16 päivää, 300 kilometriä; ensihuollon aika.
Satakunnan Museo sai Vuoden museo 2019 tunnustuksen ja arvon. Kävin kuulemassa erään luennon, ja osallistumassa Satakunnan Museon ystävät ry:n vuosikokoukseen.
.... jatkuu ensi numerossa
Porin Toejoella: 23.5.2019
.
..
...
..
.
.
..
...
..
.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti