28.11.18

Helpotusta sääntöihin




Maailmankirjat ovat sekaisin: dronelennätyksen määräyksiä järkeistetään! 

 

 

 




 



Trafi tiedottaa 26.11.2018 antamassaan määräyksessä, että:
Kauko-ohjatun ilma-aluksen lentäminen lentoaseman läheisyydessä eli lähialueella on sallittu:

a)
kiinteän esteen välittömässä läheisyydessä, kun vaakasuora etäisyys kiitoteiden reunoista on
yli 1 kilometri mutta alle 3 kilometriä. Lennättäminen lähempänä kuin 1 kilometrin etäisyydellä kiitotien reunoista tai kiinteän esteen yläpuolella ei ole sallittua.

b)
enintään 50 metrin korkeudella maan tai veden pinnasta, kun vaakasuora etäisyys kiitoteiden reunoista on yli 3 kilometriä.
a- ja b- korkeusrajat voidaan ylittää 15 metrillä esteen välittömässä läheisyydessä, mikäli lento suoritetaan esteen omistajan luvalla. Muissa tapauksissa tulee asiasta sopia erikseen ilmaliikennepalvelun tarjoajan kanssa.

Määräys josta kopioin itselleni oleelliset kohdat ylle,  on luettavissa kokonaisuudessaan tässä linkissä.



Pakanamaan kartta ?

 


Hieman sinne päin, äkkiä vilkaistuna. Kyseessä on ilmailukartta. Porin lentokentän lähestymisalueet, korkeiden lentoesteiden korkeudet (jalkoina), viiden kilometrin säde kentästä, sekä suorakaiteen muotoinen suurempi lähialuerajaus.
Olen tuijottanut tuota karttaa useasti, suunnitellessani kamerakopterin eli dronen lennätystä. Olen käyttänyt myös harrasteilmailuun kehitettyjä karttasivustoja, sekä aivan tavallisia karttapohjia.

Tähän asti säännöt ovat olleet yksiselitteiset ja suppeat. Alle 5 km kentästä: ei lennätystä ilman lennonjohdon lupaa. Yli 5 km, mutta alle 10 km kentästä: maksimi korkeus 50 metriä. Yli 10 km kentästä, mutta kiitoradan pituusssuunnassa karttaan merkityin rajoituksin: maksimi korkeus 150 metriä.
Nyt voimaan tulevat uudet määräykset helpottavat varsinkin kaupunkikohteiden kuvaamista paljon. Lupia ja ilmoituksia ei enää tarvitse tehdä aivan joka lennätyksestä, esimerkiksi Porin kaupunkialueella, Kirjurinluodolla, Meriporissa, ja muissa vastaavissa paikoissa. Luvan saaminen ei toki ole ollut mikään ongelma, mutta lennätyksen on pitänyt olla minuutin tarkkaa touhua, ja puhelimella on pitänyt ilmoittaa torniin nousut ja laskut reaaliaikaisesti. Minulla on toiminnasta pelkästään positiivisia kokemuksia. Ja maalaisjärkeä on käytetty puolin ja toisin. Nyt sen käytön on hoksannut Trafikin, vaikka yleisesti on totuttu ainaiseen sääntöjen tiukentamiseen ja muuhun vastaavaan hiusten halkomiseen.



Lennätyksen uudet rajat Porin kartalla, jolloin ei tarvitse olla yhteydessä lennonjohtoon


Piirsin karttoihin 1km ja 3 km sektorit, painottuen Porin keskusta-alueeseen. Ohjeissa määritellään etäisyys mitattavaksi kiitoradan reunasta, mikä on otettava huomioon jos lennätys tapahtuu radan jomman kumman päästä mitatussa paikassa.
Itselläni on lopulta melko harvoin tarve päästä kuvaamaan kovin korkealta, esim 50 metristä. Kiinteiden lentoesteiden, siis rakennusten tai vesitornin, tai tehtaanpiippujen läheisyydessä tehtävälle lennätykselle annetut sääntöhelpotukset ovat  erittäin tervetullut muutos. Samoin 3 km sääntö.


Vielä viikon verran voimassa oleva 5 km sääntö harmitti, muuttaessamme pari vuotta sitten Toejoelle. Asunpaikkamme jää muutaman sata metriä 5 km rajan sisäpuolelle. Asialla ei tosin ole ollut suurta merkitystä, koska rivi- ja pientalotaajamassa ei kovin paljoa kuvattavaa ole.




RPAS ja VLOS

RPAS on hieno lyhenne, johon törmää Trafin määräyksissä ja lakiteksteissä. Se on lyhenne ssanoista: Remotely Piloted Aircraft System. Eli kauko-ohjatun ilma-aluksen käytön kokonaisjärjestelmä.
Kauko-ohjattu ilma-alus erotetaan lennokista, ja RPAS-toiminta harrastustoiminnasta. Kun ollaan tekemisissä RPAS:in kanssa, ollaan yleensä suorittamassa lentotyötä.

Lentotyötä suorittavien firmojen, henkilöiden on rekisteröidyttävä Trafissa RPAS-toimijoiksi. Lentotyön tekeminen, siis esimerkiksi jonkun rakennuksen ilmakuvaaminen sovitusti jonkun ilmakuvan tilaajan ja ostajan toimeksiannosta on siis lentotyötä. Siinä myydään tilaajalle lentotyötä, jonka tuloksena tilaaja saa esimerkiksi kuvia tai videomateriaalia.
Lentotyötä tekevän ja tarjoavan pitää ottaa työlleen vakuutus, vastuuvakuutus. Kun oikein säntillisesti toimitaan, pidetään lentosuunnitelmapäiväkirjaa ja tehdään raportti jokaisesta lennätyksestä.

Kuuluin RPAS-toimijoihin. Olin rekisteröitynyt Trafin RPAS-toimmijarekisteriin. Mutta en kuulu enää. Vähän runsas vuosi sitten sain pari työtä kyseisen rekisterin ansiosta. Ilmakuvaajaa hakeneet firmat ottivat yhteyttä, kun olivat sieltä löytäneet tietoni ja toimintani. Siis kaksi firmaa. Rekisterissä olosta veloitetaan 20 euroa vuodessa, mikä ei ole paha hinta. Mutta päädyin poistumaan rekisteristä. Lopettamaan ilmakuvauspalveluiden markkinoinnnin ja tyrkyttämisen muutoinkin. Olen nyt lennokin lennättäjä, jos juridisesti tulkitaan. Tai harraste-droneilija. Minulla ei tarvitse olla enää vastuuvakuutusta tai laskutuspalvelua. Minun ei tarvitse tehdä lentosuunnitelmia, tai pitää kirjaa lennoista. Voin kuvata ja videoida melko vapaasti, ja nyt helpottuva säännöstö antaa harrastukselleni mitä mainioimmat mahdollisuudet kartuttaa kuva-arkistoani.
Sille en tietenkään "mahda" mitään jos joku taho törmää ottamaani kuvaan ja haluaa sen jollain tavalla käyttöönsä lunastaa. Voin myydä kuvia, ilman byrokratiaa.

VLOS ?
Tulee sanoista  Visual Line- of- Sight. Suomeksi:  suora näköyhteys; kauko-ohjatun ilma-aluksen tai lennokin lennättäminen siten, että kauko-ohjaaja tai lennättäjä pitää ilman apuvälineitä suoraa näköyhteyttä ilma-alukseen.
RPAS- toimijat netin keskustelupalstoilla ja somen harrasteryhmissä jeesustelevat säännöillä ja vastuuvakuutuksilla. Kiukuttelevat hintojen polkemisesta ja kyttäävät muiden toimijoiden tai harrastelijoiden tekemisiä.
Ja seuraavassa avauksessaan elvistelevät lennelleensä koptereillaan 2 kilometrin päähän, kuin tyhjää vaan. Kova ja korkealle. Minulla on tapana esittää toivomus että dronensa lentäisivät esimerkiksi järveen, siellä kahden kilometrin päässä.

Eipä tässä tänään tämän enempää, ja olihan tässä jo paljon tekstiä luettavaksi.
Parin viikon päästä pääsee lennättelemään, ihan laillisesti kaupunkiin ja Kirjurinluodolle. Järjen kanssa, niin kuin tähänkin asti.


Porissa: 28.11.2018
.
..
...












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

500

Otsikkona lyhyesti vain numero. Järjestysnumero tälle julkaisulle. On viidennensadannen kirjoituksen aika. Niitä on ollut varmaankin kymmeni...