Kaksi usein vaikeaa nimeä, lausua melko helppoja mutta kirjoittaa inan hankalampi ellei ole takonut kirjaimia mieleensä jollain muistisäännöllä, litanialla. Harva niin tekee, ja nuo kaksi otsikon nimeä ovat melko merkityksettömiä ellei ole erityisesti kiinnostunut mokomista. Cedercreutz museoineen Harjavallassa ja veistoksineen siellä täällä, on syystä kiinnostanut minua aivan mukulasta saakka. En ala tässä muistelemaan miten tuo side on saanut alkunsa, mutta loppua sille ei näy.
Lopulla osaa tätä kirjoitelmaa on toki pari kuvaa muustakin, mutta ensin tämä tai nämä.
Vastaani tuli keskustelua Juseliuksen mausoleumin ovista. Kuka ja milloin, missä vaiheessa ne ovat saaneet nykyisen ulkoasunsa ja taiteensa. Mausoleumista ja sen historian vaiheista olen tehnyt blogia aiemminkin, niin kuin Cedercreutz:istakin. Otsikon toinenkin; Cygnaukselta nimensä saanut koulukin on saattanut esiintyä tässä blogissani. Googlatkaa jos koulun historia kiinnostaa. iItä siinä on tapahtunut, mitä tehty ja mitä tehdään nykyään.
Mutta miten Cedercreutz liittyy tähän kouluun - muutoin kun äestäjänsä kautta
Etsiessäni ties monennenko kerran asiaa Juseliuksen mausoleumin ovista, niiden reliefeistä; tekijöistä ja kuparisepistä ja ties mistä, silmiini osui laaja kirjoitus Cedercreutzin osuudesta mausoleumin teosten vaiheisiin.
Harjavallan kaupungin sivuilla, nettiosoitteessa: https://www.harjavalta.fi/kulttuuri-ja-vapaa-aika/museo/emil-cedercreutzin-elamantyo/ura/ - joka myös linkkiä klikkaamalla aukeaa, on luettavissa laaja selvitys Cedercreutz:in tekemisistä. Joukossa laaja osuus Mausoleuminkin historiasta.
Mausoleumin ovet ovat oma lukunsa, mutta niiden ollessa taustaltaan minulle jo entuudestaan tutut, sain inspiraation tämän kahten asiaan jakautuvan kirjoituksen aloittamiselle.
Cygnaeuksen koulun sisätilat ovat kiinnostaneet minua mahdollisena kuvauskohteena jo kauan, ja jossain vaiheessa olisin ehkä päässyt niitä katsomaankin. Tuolloin jätin asian kesken, mutta nyt aion ottaa yhteyttä asianomaiseen tahoon, saadakseni mahdollisuuden tehdä tekemättömäksi jääneen.
Arkkitehtuurin lisäksi minua kiinnostaa, ovatko Cedercreutz:in suurikokoiset reliefit Elämä ja Kuolema koulun tiloissa näkyvillä. Monta muuta hänen reliefiään olen nähnyt ja tallentanut kuvina, mutta nuo...
Lainaus tai kopio edellä linkittämältäni sivulta, alaotsikolla:
Cedercreutzin Juseliuksen mausoleumista poistetut veistokset.
"Kuvanveistäjä Emil Cedercreutzilta tilattiin vuonna 1923 kuutisenkymmentä pronssireliefiä, joista Juséliuksen kuollessa helmikuussa 1930 oli valmiina noin puolet. Kun mausoleumi päätettiin vuotta myöhemmin remontoida alkuperäiseen asuunsa, Cedercreutzin tilaus keskeytettiin ja paikoilleen asetetut työt poistettiin. Cedercreutz joutui nyt etsimään Mausoleumi-sarjaksi kutsumilleen veistoksille uusia sijoituspaikkoja. Hän myi teoksia yksityisille ihmisille sekä lahjoitti niitä kouluihin ja kirkkoihin. Porilaiselle Cygnaeuksen koululle Cedercreutz lahjoitti suurikokoiset reliefit Elämä ja Kuolema. Lisäksi hän lahjoitti töitään Helsinkiin ystävänsä Lisa Hagmanin johtaman Yksityisluokat-koulun tiloihin nykyiseen Tieteiden taloon, Helsingin uudelle yhteiskoululle sekä Kallion ja Johanneksen kirkoille. Veistoksia sijoitettiin myös vuonna 1939 valmistuneeseen Sortavalan kaupunkiseurakunnan siunauskappeliin, mutta ne tuhoutuivat sota-aikana. Kuusiosainen Elämän kulku -sarja sekä mausoleumin eteishalliin suunnitellut pronssireliefit Aika ja Iäisyys ovat nähtävillä Harjavallassa Emil Cedercreutzin museon taidehallin ulkoseinillä"
Reliefejä museon seinällä. Jotka liittyvät mausoleumin tuhoutuneisiin freskoihin. Aika ja iäisyys- pari on tuolla päädyssä, jota esittävää kuvaa en koneeltani tähän "hätään" löytänyt. Näistä, elämän kulusta video-diasarja Youtubessani: https://youtu.be/4lhJ_BXYruE?si=xeLNQ7MvyBlmjqzD
Mutta tämän löysin, kuvan kirjasta jonka lainasin kirjastosta päivänä jolloin se oli viimeistä päivää auki ennen koronasulkua, maaiskuussa 2020. Kirja on 450 sivuinen painava järkäle, jota en silloin jaksanut kovin paljoa lukea. Minulla oli paljon Cedercreutzia käsittelevää kirjaa hyllyssänikin, mutta tämä oli siihen silloin saavuttamattomissa. Hintansa takia. Aika oli tuolloin taloudellisesti haastavaa, mutta se siitä.
Etsiessäni edellä laittamaani tietoa, tuli eteen linkki verkkokauppaan jossa tämä hieno teos on myynnissä edullisesti. Hintaan jota en voinut vastustaa. Suomalaisen kirjallisuuden seuralla on verkkokauppa. Hakekaa sitä jos innostuitte. Odotan melkein innolla kirjan saapumista.
Muutakin sentään tähänkin bloggaukseen
Minulla ei ole kantaa mihinkään. Tällaiseen. Eikä kuva ollut tarkoitushakuinen, eikä ole.
Kampiakseli jäi. Kuutoskone meni. Paanakedonkadun varrella, Itälinjakadun päässä.
Idea joka saattaa jäädä ajatuksen asteelle. Napsia kuvat kaikista grillikatoksista Väinölän kerrostaloalueella. Saattaisi tulla sanomista jo kuvia ottaessa.
Rulllallinen ortokromaattista filmiä. Se ei ole herkkää punaiselle valolle / värille, ja toistaa punaiset miltei mustana. Etuna se että voidaan käsitellä pimiössä himmeässä punaisessa valossa. Tavallinen pankromaattinen filmi ei kestä minkäänlaista valoa ja menee pilalle jos ei ole umpipimeää.
Vertailuksi kännykällä otettu.
Olihan tässä jo tarpeeksi, mutta:
Katsoin ja tein linkin hakusivulle jossa kuvani Museoviraston Finnassa. Lähinnä itselleni, en elvistelläkseni. Onhan noita. Cygnaeuksen koulukin siellä muiden seassa.
Onko se synkkä? Vai synkka?
Kiitos
Porissa: 19.9.2023
______________
San ny sit mist mää tänne pääryin. Mää kävi Cynkkää vuarest seitkytkahreksa vuatee kahreksakytneljä. Sillo jottai isoi reliefei oli suunnillee toise kerrokse saleis. Niit kerroksii o siäl vähä vaikee laskee ku ne o eri tasoil rakennukse eri osis.. paitsi tiätenki jossai kohtaa..
VastaaPoista