Harvoin jos koskaan, laitan kuvaa itsestäni mihinkään. Poikkeuksen teen Facebook:in kohdalla, jossa profiilikuvani esittää minua, eikä koiraa tai kissaa, tai lehmää, tai mustavarista. Olen jäsenenä muutamassa ryhmässä, joiden jäsenyyden edellytyksenä on "oikea" profiilikuva. Muuten inhoan kameran "väärällä puolella" olemista.
Tavoistani poiketen latasin profiilikuvaani tuon määräaikaisen kehyksen, sinä päivänä kun jalkapallon MM-kisat alkoivat. Silloin niitä oli kovasti tyrkyllä. Määräaikaisuus päättyy 15.7.2018, kun Ranska kannanottoni mukaisesti voittaa jalkapallon maailmanmestaruuden. Sen jälkeen profiilikuvastani katoaa tuo kantaa ottava kehys ja jäljelle jää vain muisto. Muisto kamerasta johon kuvassa nojaan, jonka taakse osittain piiloudun.
Useassa profiilikuvassa joita minulla on ollut, ja jotka ovat jääneet elämään elämäänsä profiilikuvakansiossani, olen kuvannut itseni kameran kanssa. Tai jonkun muun harrastuksiini liittyvän asian tai tavaran kanssa. Niin tuossakin, jonka muistoksi tämän kirjoitelman nyt laadin.
"Elvis has left the building"
Kamera johon FB-profiilikuvassani nojaan, on paketoitu kirstuunsa ja lähtee uudelle omistajalle. Taipaleeni sen kanssa jäi melko lyhyeksi ja rajoittui lähinnä kokeelliseen valokuvaukseen, paperinegatiiville ja muulle vastaavalle jaakobnpainille, joka oli hiostavaa mutta jollain tavalla kuitenkin antoisaa ja opettavaista.
Kameran varustukseen kuului myös rullafilmiperä 120 koon filmille. Kuvasin sillä tasan yhden filmin, jonka latasin perään joskus talvella ja kehitin tässä pari päivää sitten. Sitä kehittäessäni päätin että myyn koko laitoksen pois, ellei jotain aivan käänteentekevää tule silmiini kuvauksen tuloksena.
Filmikuvia
Ylläolevat kolme kuvaa ovat Ilford FP4-plus filmiltä skannattuja. Pidän niiden sävyalasta ja tunnelmasta jonka ne välittävät kuvaustilanteesta. Ne eivät kuitenkaan edusta sitä kuvausaluetta tai aihepiiriä josta eniten pidän, ja jonka kuvaamiseen ison formaatin kamera siinä muodossa jona sen tunnen, palkkikamerana, ei sovellu.
Palkilla voi kyllä tehdä taidetta, taidetta ilman lainausmerkkejä ettei mene vinoiluksi kuten nykyään valtaosassa valokuvakeskustelua. Mutta pidän enemmän tilannekuvauksesta ja yllätyksellisistäkin aiheista. Keskiformaatti ja jopa kinokoko "riittää" siihen hyvin.
Paperinegatiiveilta
Filmin käyttöä mielenkiintoisempi kokemus oli kuvata suoraan valokuvapaperille. Esivalotetulle tai -valotamattomalle. Pinnakkaiskokeiluja voi tehdä jatkossakin, ja voihan noita kuvata keskiformaatillakin, siis pienemmillä kameroilla, mutta niitä -siis kameroita täytyisi olla monta.
Saattaa olla että nämä jäävät muistojen kansioon kuten moni muukin sitku-juttu.
Palkkikamera oli pääkäyttötarkoituksessaan: perspektiivin ja terävyysalueen hallinnassa filmiaikana ennen digiä ehdottomasti käyttökelpoinen ja vakavasti otettavan kuvauksen perusväline. Iso filmikoko mahdollisti isot suurennokset ja oman laisensa sävyalan kuvissa. Mutta nyt digiaikana voidaan perspektiivit vääntää suoraan ohjelmallisesti "photoshoppaamalla". Toinen keino onkäyttää objektiivia jossa on suunnilleen samat siirrot ja käännöt kuin palkkikameran "haitarissakin". Mutta nopeammin, helpommin, ja joustavammin säädettävissä kun tuloksen näkee heti.
Niinsanottu (hieno sana) arkkitehtuurikuvaus on merkittävä kiinnostukseni kohde kuvauksen eli aihepiirien joukossa. Sen saan siis "hoidettua" ilman palkkikameraakin. Ja toiseen aihepiiriin pääsen jatkossa perehtymään pdemmällä oppimäärällä, kun saan palkin myynnin myötä viimein hankittua kameramallin ja -merkin jota esikuvani ovat aikoinaan käyttäneet.
Vaikka kameramerkki tai -malli ei kuvaa tee on sillä kuitenkin melkoinen merkitys, ellei muu kuin henkinen ja fiilikseen yhdistyvä, kuvan synnyttämisessä kokonaisuutena kaikkineen. Silloin kun puhutaan valokuvaus- ja kamerakehityksen virstanpylväistä -jollainen minulla mitä ilmeisimmin on huomenna käsissäni. En kerro enkä puhu siitä ainakaan ennenaikaisesti. Puhukoot tulevat kuvat laadullaan ja varsinkin olemuksellaan puolestaan.
Porissa: perjantaina, 13. päivänä heinäkuuta 2018
.
..
...
..
.
.
..
...
..
.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti