22.11.19

asemalla



Lähdin asioille, ja kun liikkeellä olin menin asemalle "hengailemaan". Kamerakin oli mukana joten sieltä nyt blogia. Asemalla tuli poikettua kesällä ja syksyllä usein, polkupyöräillessä. Autolla siellä tulee käytyä harvemmin, vaikka hyvin voisikin kun kaupungissa päivittäin käy.


Rauatieaseman ovet ovat auki odottaville. En tällä kertaa jäänyt odotustilaan, enkä siellä kameraa silmilleni nostanut, koska tilassa oli henkilö odottamassa. Jos hän oli lähdössä seuraavalla lähtevällä, hänen odotustilansa odotustilassa muodostui melko pitkäksi. Olin paikalla noin kello 10:45.



Lähtevistä junista informoidaan aseman ulkopuolella olevalla näytöllä. Odotustilassa olevassa isommassa näytössä saattavat olla nähtävillä saapuvatkin. 



Lipunmyyjä




Kuten kymmeniä kertoja aiemminkin, otin kuvat ratapihalla olevista vetureista. Sikäli kun tai jos tieto jotakuta kiinnostaa, näiden deevereiden litterat olivat: 2607, 2535, ja 2553.



Litteralla tarkoitetaan tässä tapauksessa veturin numeroa (2607), ei siis varusmiespalvelusta suorittavan henkilön lomajunalipun historiallista nimitystä. Deeveri- nimitys tulee puolestaan veturin tyypistä: Dv12. Googlaamalla Dv12, löytää melko nopeasti kaikkien deevereiden tiedot, ellei uskalla mennä tyyppikilvestä lukemaan.
Tämä yksilö on valmistunut vuonna 1974, Valmetin Lentokonetehtaalla. Tyyppikilvessä lukee myös että se on  mallia SV12, mikä on minulle uusi ja vieras asia. Asia joka minun pitää itselleni selvittää.



Ratapihalla odotti tulevia tehtäviään myös pari Sr1- sähköveturia. Niitä sanotaan myös kaalihäkeiksi, sähköryssiksi, ja siperian susiksi. Sr1:n jälkeen radoille tuli Sr2, se marsun näköinen. Ja aivan viime aikoina, tosin vielä harvoin täällä Porissa nähty (itse en ole vielä päässyt bongaamaan ainuttakaan, kun olen ollut paikalla "väärään" aikaan) Sr3, eli Vectron joka on VR:n uusinta vetokalustoa.
Näiden kuvassa olevien numerot ovat 3009 ja 3085, joka tieto on erinomaisen tärkeää.



"susiparin" vierellä, parin raiteen päässä neljäs deeveri: 2755, joka hurisi mukavasti tyhjäkäynnillä. Välillä sen peräosassa (tästä kuvakulmasta katsoen) kävi jokin erillinen moottori, ehkä paineilmaa kehittäen. En tunne tarkemmin tekniikkaansa, kun olen vain tällainen kuvamuodossa-rautatieharrastaja.



Porin rautatieasemarakennus.





Aseman ja kampuksen seudulle on noussut uusia kerrostaloja. 




Ratapihan alla on promenaditunneli, joka johtaa asema-aukiolta Satasairaalan (ent. Satakunnan keskussairaala) tuntumaan. Se alittaa myös valtatie 2:n. Laiturilta pääsee tunneliin myös hissillä.



Rohkenin painamaan hissin kutsunappia. Nappia jonka olen nähnyt monta kertaa, mutta en ole tullut painaneeksi. Ja katso! Se toimi, tuoden hissikorin eteeni. Ovet avautuivat ja astuin hissiin. Painoin nappia nmero yksi. . .



... ... ....   ja päädyin sinne mihin oli tarkoituksenikin. Tässä hissin ovi tunnelissa . . .




 . . .  siis Promenaditunnelissa, asemalaiturien alla. Kuva sairaalan suuntaan


Raput aseman nurkalle



täytyyhän sitä joskus, kun tilaisuus tulee ottaa . . .



He ovat menneet naimisiin. Ovat ymmärtäneet.




Vilkaisu alas




Noustuani raput, tulin aseman edustalle. Matkakeskus jota on paljon parjattu. Henkilöt tuijottavat somejaan, linja-autoa odottaessaan. Otin hetkestä useita kuvia, joista näytille vain tämä kuvakerronnallisesti silmääni eniten sopiva. Olisin voinut valita dokumentaarisemman; jossa henkilöt nousevat linja-autoon, eivätkä hetkeksikään irrota katseitaan medialaitteistaan. Kai niitä edelleen puhelimiksikin sanotaan.



Ratalinna: tuo talo jonka pääty kuvassa, on saamassa eteensä uudisrakennuksen. 




Aiemmassa kuvassa esiintyneiden kerrostalojen toinen puoli. 
K-supermarket Kampuksen parkkipaikalta nähtynä. 






Kotona: Meillä asuva kissa on oppinut hyppäämään työ- tai oleskeluhuoneeeni ikkunalaudalle, ilmoittamaan halustaan päästä takaisin sisätiloihin. Ellei kolistelu riitä, se ilmoittaa tahtonsa tuuletusluukkuun naukumalla. Uniden on Bearcat- mallinen "parempi puskaradio", josta tosin ei enää kuulu sitä mitä silloin ennen, puskaradiosta. Nykyään puskaradio on nimitys ryhmälle tai ryhmille facebookissa. Niissä voi ruoskia itseään henkisesti, lukemalla niiden sisältöjä ja kommenttiraitoja. Vaarana on tosin joutua psykoottiseen tilaan, ja rikkoa tietokoneensa. Tai heittää kännykkänsä seinään.



Hyvää alkavaa viikonloppua; mitä se kullekin säädylle merkitseekään.






i Björneborg
det 22.11.2019
----
---
--
-
.
(paskat minä mitään ruotsia osaa;
kunhan keekoilin)


...
.

4 kommenttia:

  1. Hieno kertomus, kuvista puhumattakaan! Liiallinen vaatimattomuutesi vähän häiritsee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos,
      Korjailin jokusen typon (virhelyönnin), mutta sisältöön tai ulosantiin en puuttunut. Vaatimattomuus; rautatieharrastukseni on melko vaatimatonta, verrattuna monien muiden tietämykseen ja kokemuspohjaan. Siksi laitoin siitä valokuvaus-harrstamismääritelmän.
      Olen peräti ylpeä ja sisäisesti ylimielinenkin, mitä kuvukseeni ja kuviini tulee. Mutta täytyy yrittää olla ihmisiksi, ettei muut pahastutai suutu :)

      Poista
  2. Itse tulee junalla myös liikuttua paljon työn puolesta. Jollain pikkuasemilla puuttuu kokonaan infonäytöt. Hankaloittaa vaihtoja kun joskus voi olla ettei pääsee puhelimellakaan netistä tarkistamaan aikoja. Asialliselta vaikuttaa Porin asema.

    VastaaPoista

500

Otsikkona lyhyesti vain numero. Järjestysnumero tälle julkaisulle. On viidennensadannen kirjoituksen aika. Niitä on ollut varmaankin kymmeni...