Katselin Norjan ilmatieteenlaitoksen sääennusteita, ja rannikosääennusteita. Reposaarikin löytyy heidän paikkojensa joukosta, ja seitä useimmiten katson kun säästä halua jotain tietää. Ja kun eräänlainen sääfriikki olen.
Tänä aamuna silmiini osui säätietojen joukossa meriveden lämpötilaennuste. Kun huomiseksi on luvassa sadetta, enkä sellaisella ilmalla suin päin ole ulos tuppaamassa, pistin itseni ulos ja otin mukaan lämpömittarin. Laaserilla varustetun hienon pintasellaisen. Että veden lämpötilaa mittaamaan ja vertaamaan nettisivujen antamiin.
Onhan tuo suuntaa antava....
edit / lisäys illan myöhäisinä hetkinä:
Havainto veden lämpötilasta itämeri.fi - sivustolla, jossa paljon muutakin mielenkiintoista tietoa.
Mittarini näyttämä on hyvin suuntaa antava, ja riittää omiin tarkoituksiini hyvin.
Pistin viisi vuotta sitten: heinäkuussa 2016, siitä trailerilta vesille veneeni: 70-lukuisen Marino Mustagin. Ne ajat on niinsanotusti ohi. Vene myyty, traileri ja autokin. Eikä harmita yhtään. Aikansa kutakin, ja tuo oli enimmäkseen pelkkää . . . olkoon. Vene oli ihan jees.
"Heviliftiä"
Niin nytkin, tai siis viime viikolla: 5.10., kun Länsinostojen suurin nosturi oli tullut rantaan odottamaan nostettavaa. Olen tuon "bongannut" ennenkin:
Niittäjän siltaa purkamassa, Karjarannssa 24.10.2020
Länsinostot Oy:n suurin nosturi. Tämän kuusiakselisen jättiläisen nostokapasiteetti on 350 tonnia ja nostokorkeus puomilla 64 metriä ja suurimmalla ristikolla jopa 125,7 metriä. Kahden vinssin avulla nosturi pystyy myös yksin kääntämään kappaleita ilmassa. (Lähde: Länsinostot Oy - nettisivusto)
Teknisiä tietoja
Teknisiä tietoja
Nostokyky: 350 tonnia
Pääpuomi: 64 metriä
Puomi + ristikko: 125,7 metriä
Pituus: 16,7 metriä
Leveys: 2,98 metriä
Korkeus: 4 metriä
Nopeus: 80 km/h
350 tonnia ? Niin: Suhteutettuna johonkin arkipäiväiseen. 350 pienempää henkilöautoa, jos yksi painaa keskimäärin tonnin. Tai 3500 satakiloista henkilöä - ajatellaanpa: jos linja-autoon mahtuu, tai linja-autossa on istumapaikat viidellekymmenelle henkilölle, tarvittaisiin 70 (seitsemänkymmentä) linja-autoa tuomaan ne 3500 satakiloista äijää tuohon rantaan, ja sitten Terexi nostaisi ne kerralla kaikki johonkin muualle.
Terex odotteli Varvinrannassa tätä: Tekla II nimistä FB Pontoons:in valmistamaa työvenettä. Tai alushan se. Tai joku sellainen. En ollut nostoa näkemässä, mutta mitä muutakaan se tuohon olisi pistänyt olemaan.
Uutisista luettua
Pyöräilin seuraavana päivänä, aamupuolella Ketaraan ja samalla ikuistin kuva-arkistooni tuon surullisen näköisen entisen ajoneuvon. Onnea onnettomuudessa.
Räpsöössä: 10.10.2021
____
___
__
_
-
.
()
Hyvää kuvatarinaa !
VastaaPoista