10.10.21

Meriveden lämpöä. Heviliftiä ja romuttunut ajoneuvo



Katselin Norjan ilmatieteenlaitoksen sääennusteita, ja rannikosääennusteita. Reposaarikin löytyy heidän paikkojensa joukosta, ja seitä useimmiten katson kun säästä halua jotain tietää. Ja kun eräänlainen sääfriikki olen.
Tänä aamuna silmiini osui säätietojen joukossa meriveden lämpötilaennuste. Kun huomiseksi on luvassa sadetta, enkä sellaisella ilmalla suin päin ole ulos tuppaamassa, pistin itseni ulos ja otin mukaan lämpömittarin. Laaserilla varustetun hienon pintasellaisen. Että veden lämpötilaa mittaamaan ja vertaamaan nettisivujen antamiin. 
 

Ensin nykyisin Eikanpuistona tunnettuun rantaan, jossa mittari näytti 7,6 astetta. Siis veden pintalämmöksi. Ilman lämpötila noin 11. Tuuli etelän paikkeilta 11 m/s. Pilvistä. 


Paikka on  yksi entisen Reposaaren Konepajan vesillelaskuluiskista, Mäntyluodon suuntaan. Siitä on laskettu vesille sotakorvausaluksiakin joita Reposaaressa valmistettiin, muunmuassa. 




Rannikosääennuste tälle päivälle. Joka pisti ottamaan lämpömittarin mukaan ulkoilulenkilleni. 
Onhan tuo suuntaa antava....

edit / lisäys illan myöhäisinä hetkinä:



Havainto veden lämpötilasta itämeri.fi - sivustolla, jossa paljon muutakin mielenkiintoista tietoa. 
Mittarini näyttämä on hyvin suuntaa antava, ja riittää omiin tarkoituksiini hyvin. 




Seuraavaksi toiseen paikkaan, vertailun vuoksi. Varvinrannan  veneluiskalle, museohinaaja Santunrannaksikin kutsuttuun paikkaan. Pari astetta lämpimämpää, kun hieman suojaisempi paikka. 



Santun veneluiskan yhteyteen on laitettu laituri, jotta traileriveneilijöiden on hyvä hommailla veneensä veteen ja pois. Sää oli aika harmaa, lokakuinen. Kuvassa vasemmalla näkyvän aallonmurtajan takana on vierasvenesatama. 


Menneiden muiseloa, kun laituria ei ollut ja veneen lasku veteen ja sieltä pois oli vähän työläämpää.
Pistin viisi vuotta sitten: heinäkuussa 2016, siitä trailerilta vesille veneeni: 70-lukuisen Marino Mustagin. Ne ajat on niinsanotusti ohi. Vene myyty, traileri ja autokin. Eikä harmita yhtään. Aikansa kutakin, ja tuo oli enimmäkseen pelkkää  . . .    olkoon. Vene oli ihan jees. 




"Heviliftiä"



Muodikkaasti heavylift, eli suomeksi raskasnosto. Kun nostetaan nosturilla jotain raskasta, siis tosi raskasta. Kun olen yhden sortin vekotinhullu ja koneromantikko, en jätä kuvaamatta näkemiäni tai kohtaamiani nostureitakaan. Reposaaren kaupparannassa on mahdollisuus ja tilaisuus nähdä niitäkin. Isojakin. 
Niin nytkin, tai siis viime viikolla: 5.10., kun Länsinostojen suurin nosturi oli tullut rantaan odottamaan nostettavaa. Olen tuon "bongannut" ennenkin:


Niittäjän siltaa purkamassa, Karjarannssa  24.10.2020



Nosturi on merkiltään ja tyypiltään Terex – Demag AC 350/6
Länsinostot Oy:n suurin nosturi. Tämän kuusiakselisen jättiläisen nostokapasiteetti on 350 tonnia ja nostokorkeus puomilla 64 metriä ja suurimmalla ristikolla jopa 125,7 metriä. Kahden vinssin avulla nosturi pystyy myös yksin kääntämään kappaleita ilmassa. (Lähde: Länsinostot Oy - nettisivusto)

Teknisiä tietoja
    Nostokyky: 350 tonnia
    Pääpuomi: 64 metriä
    Puomi + ristikko: 125,7 metriä
    Pituus: 16,7 metriä
    Leveys: 2,98 metriä
    Korkeus: 4 metriä
    Nopeus: 80 km/h

350 tonnia ? Niin: Suhteutettuna johonkin arkipäiväiseen. 350 pienempää henkilöautoa, jos yksi painaa keskimäärin tonnin. Tai 3500 satakiloista henkilöä - ajatellaanpa: jos linja-autoon mahtuu, tai linja-autossa on istumapaikat viidellekymmenelle henkilölle, tarvittaisiin 70 (seitsemänkymmentä) linja-autoa tuomaan ne 3500 satakiloista äijää tuohon rantaan, ja sitten Terexi nostaisi ne kerralla kaikki johonkin muualle. 






Terex odotteli Varvinrannassa tätä: Tekla II nimistä FB Pontoons:in valmistamaa työvenettä. Tai alushan se. Tai joku sellainen. En ollut nostoa näkemässä, mutta mitä muutakaan se tuohon olisi pistänyt olemaan. 




Uutisista luettua



6.10. viime keskiviikkona illansuussa tapahtui Reposaaren maantiellä onnettomuus /ulosajo. Jostain syystä henkilöauto joka oli matkalla Reposaareen, ajautui yli vastaantulevan liikenteen kaistan ja siitä ojaan. Vei mennessään yhden lampputolpan ja päätyi melko huonoon kuntoon. Kuljettaja loukkaantui uutisten mukaan vakavasti, mutta oli päässyt omin avuin autosta ulos. 
Pyöräilin seuraavana päivänä, aamupuolella Ketaraan ja samalla ikuistin kuva-arkistooni tuon surullisen näköisen entisen ajoneuvon. Onnea onnettomuudessa.





Räpsöössä: 10.10.2021
____
___
__
_
-
.


()



1 kommentti:

Jouluvaloa ja lippukauppaa

 Marraskuu on aikaa jolloin harrastustoimintani hiljenee, harvenee tai muuttaa muotoaan uuden luomisen sijasta enemmän vanhojen kaiveuksi. N...