11.2.22

Porilaista valokuvaamohistoriaa ja visiittikortteja

On taas perjantai, 112-päiväkin ja mitä kaikkea. Olympiakultaa Suomelle(!)
Alkuviikolla oli taas tunne, ettei tällä viikolla ole mitään sanottavaa, kirjoitettavaa. Mutta kuten ennenkin, viikon mittaan aiheita heräsi asiaksi asti. Joten hautomani blogitauko saa edelleen odottaa. 
Tämä julkaisu alkaa aiheella josta voi lukea monessa paikassa. Mutta kokoan siitä huolimatta oman näkemykseni ja tietopaketin, ehkä kuluneesta jutusta tähän. 

Loppupuolella on tavanomaista "viikkokatsausta" ja vanhojen haikailua. 
Mutta nyt siihen mikä pisti minut "hommiin" jo torstaina - eli tätä kirjoittaessani eilen:

Itäpuistosta. Kun tai jos kuvan klikkaa täyteen kokoon, erottuu oikeanpuoleisen rapun oven yläpuolella teksti: "D Hallitalo", siis hallitalon D-rappu. Siitä oli käynti valokuvaamo Keskus Kuvaan. 



Someseinälleni pomppasi Porilaisessa Facebook-ryhmässä tapahtuva keskusteluketju, johon otin osaa itsekin. Oltuani jonkun aikaa "hiljaa", kun ei ole erityistä mielenkiintoa tai kiinnostavaa juttua ollut. Mutta nyt!

Aiheena oli tai on Porissa toiminut valokuvaamo: Keskus Kuva, tai oikeastaan sen ensimmäinen kuvaaja ja omistaja: Elli Blomqvist.

Elli Blomqvist osti Central Atelier- nimellä toimineen kuvaamon vuonna 1928.  Nimi muuttui Keskusvalokuvaamoksi. Ellin kuoltua, liikkeen toimintaa jatkoi sisar Emmi Blomqvist, vuodesta 1941 alkaen. 1953 toimintaa jatkoi Ahti Nurmi. Nimi vaihtui jossain vaiheessa Keskus Kuvaksi, joka toimi noin vuoteen 1973


Mutta miten tämä kuva liittyy Keskus Kuvaan ?
Siten, että kuvan on ottanut melko legendaarinen porilainen tai Porissa toiminut valokuvaaja: John Englund. Kuvassa on legendan ainesta, niin kuin niissä maailmankuuluissa Manhattanin pilvenpiirtäjienrakentajakuvissa. Mutta aihe ja kuva "lässähtää", jos sen pistää someen. Kommenttikentät täyttyvät työturvallisuuslässytyksestä ja ajankuva hukkuu. 
Kuva: Satakunnan museon kokoelmat: Kuvaaja John Englund
Porin paperitehtaan rakennustyömaa. 


John Englund

Central Atelier - josta myöhemmin ja lopulta tuli alussa kertomani valokuvaamo Keskus Kuva, oli John Englundin Itäpuiston alkuun perustama kuvaamo-ateljee. Elli Blomqvist, joka on tämän postauksen naispääosassa, toimi John Englundin oppilaana ja  apulaisena 1907-1920.






Kuva: Satakunnan museon kokoelmat: Kuvaaja John Englund
John Englundin ateljee Länsipuistossa.
Ateljeesta tuli erittäin suosittu Porissa. Länsipuiston ateljeesta tuli 1903 pääliike ja Itäpuiston ateljeesta sivuliike. Länsipuiston ateljee toimi vuodesta 1903 vuoteen 1935.  Englundin kuoltua 1929 muodostettiin yhtiö Oy John Englund Ab, joka toiminta lakkasi 1935.
Englund toimi myös Daniel Nyblinin maahantuomien valokuvaustarvikkeiden edustajana. Vuonna 1910 Nyblin haastoi Englundin konkurssirikoksesta oikeuteen. Senaatti kuitenkin kumosi raastuvan- ja hovioikeudessa annetut tuomiot.
Nimi Nyblin; ansaitsisi oman juttunsa, samoin Ida Berglund - Nyblin. Ehkä joskus toiste. 

John Englundilla oli kesämökki ja valokuvaamo-toimipiste myös Reposaaressa 1900- luvun alkuvuosina. 



John Englund postikorttikokelmassani. Erityisesti tässä: 


Kortttin painettu kuva on vuodelta 1897. Kortti on kulkenut Porista Helsinkiin 26. helikuuta 1904.
Postimerkin päällä on Porin lähtöleima ja vasemmassa alkulmassa Helsingin tuloleima samana päivänä. 
Lähtöleimassa ei näy kellonaikaa, mutta tuloleimassa se on nähtävissä: ilta-seitsemän.
Postin kulku on ollut 117 vuotta sitten yllättävän nopeaa. 
John Englund kiipesi joen pohjoisrannalla olleeseen mastoon, josta kuvasi laajan näkymän. 




Valokuvaamo Keskus Kuva, keväällä 1966. Kuvassa 1-vuotias . . .     minä. 
Huomionarvoista; käsin "signeeraus"





Visiittikortteja  Itä- ja länsipuistosta

Visiittikortti ?
1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun vastine käyntikortille. Joskin käyntikortitkin alkavat olla jo historiaa. Lisää visiittikorteista: kysy museolta- sivulla  (tai googlessa)


Alkuperäisestä, ensimmäisestä ateljeesta




Länsipuiston ateljeesta, josta tuli päätoimipiste




Englundin "leimalla", ensin ruotsiksi - sitten "poriksi"



Käsin leimattu varhainen, ennen painettua pohjaa. 
Tutkimuksieni perusteella kuvaajan itse kirjoittama "nimmari"




John Englundin oma visiittikortti.   Kuva: Satakunnan museon kokoelmat






Kaupungin valokuvaamoista takaisin Reposaareen

Vanhenpaa ja ajankohtaisenpaa kuvaa, ensin vanhaa:



Takaranta on suosittu paikka. Aivan 70-luvun alussa se ei ollut ehkä niin tunnettu, ainakaan saaren ulkopuolisten keskuudessa. Mutta vanhempani pitivät siitä, ja viikonloppuisia ajeluja suuntautui usein näihin maisemiin. 
Kuvassa äitini ja minä takarannalla. Taustalla Mäntyluoto ja Kallo. Isoja aallonmurtajia ei ole vielä rakennettu. Kuva vuodelta 1971. Crimplé on kevyttä, kun kevytkin tuuli tekee mitä tekee. Korkokengät rantakivikossa vaativat oman huomionsa. 




Jos tässä toisessa näkymässä voisi kääntyä hiukan vasemmalle, näkyisi ehkä villa london. 




. . . lopuksi muutama tämän päivän näky; ja pari vanhempaa arkistosta


Liikennemerkkiuudistus on eskaloitunut Kirkkokadulla . . .


. . . ja Satamapolun varrella, kirkon takana 9.2.2022







Digilehdessä jota en muista joka päivä edes lukea, oli tänään uutinen Etelärannan remontin jatkuvuudesta. Syksymmällä alkavat tehdä kakkosvaihetta, ja siitä tulee oikeen jokikeskus. 
Porilaisten hankkeiden tyypillinen hintalappu näyttää vakiintuvan 20 miljoonaan euroon. Ässien jääkiekkoilua tukevat laskutavasta riippuen 4-5 miljoonalla. Kaljanmyyntioikeudet jääkiekkoilujoukkue pidättää yksinoikeudella itselleen. 
En kommentoi enempää, kun ei sellainen sovi.




Jokikeskuksen kakkosvaihetta pohjustettiin koepaalutuksilla. Uudenvuodenaattona 2018.
Siis 31.12.2018




Kun oli kaunis talvipäivä ja lämminkin (toissapäivä; 9.2.), otin ulkoilulenkilleni mukaan kameran.
Viimeaikojen somejuttujen perusteella kuvassa esiintyy Räpsöön tunnetuin penkki. Takarannalla on hyvin tallotut polut, Lontoosta Siikarantaan saakka. Mönkijän jälkiäkin Lontoon ja Linnakepuiston välillä. Huomioni kiinnittyi varjokohtiin ja painoin napppia, hetken sommiteltuani.





Tein lyhyen kävelylenkin metsään ja Santunrantaan. Kun siellä oli havaittu tunnistamaton jäällä istunut ja kulkenut eläinlaji. Jälkiä lähdin katsomaan, mutta en havainnut muita kuin pilkkijöiden jättämiä. Ehkä en osannut katsoa oikein tai oikeasta kohtaa. 
Paluumatkalla havaitsin, että kivikoulun kadunpuoleiset ovet on vaihdettu. Kivikoulun oppilaat siirtyivät helmikuuun alussa väistötilaan, ja koulussa tehdään ylläpitoremonttia. Liikuntasali on senkin aikana käytössä, ja sinne käy kulku tuosta. Kaikkea toivoa ei tarvitse heittää. 





Melkein kaikkiin postauuksiini sisältyy valokuvaus- tai kamerateknistä jaaritusta. Niin nytkin. Drone nukkuu talviunta kuten henkisesti minäkin. Mutta samoin se kuin minäkin, tarvitsee aika-ajoin ylläpitoa, varsinkin akkujensa osalta. Akkunsa ovat on mallia äly, ja purkavat itsensä tietyn ajan kuluttua varastojännitetilaan, ellei niitä käytetä. Mutta tapanani on silloiin tällöin vähän herätellä niitä, ja päräyttää drone pöydällä käyntiin. Samalla tsekata puhelimen ohjelmiston toiminnot. 
Dronet ovat sietämättömimpiä vempeleitä, mihin olen kuvatouhuissani törmännyt. Mutta kesä tulee. 






Tässä kuvassa on tähtiä ja Otava. Otin sen esiin  kun luin netistä (some), että tähtiä ja varsinkin linnunrataa sekä ajankohtaisia revontulia voi kuvata vaikkei niitä silmällä näkisikään. Kamera näkee nekin.    V-m-p.    I-m-o. 
En ole koskaan ottanut ainuttakaan kuvaa revontulesta enkä linnunradastakaan. Tällaiset tähtikuvatkin ovat minulla jääneet tätä ja yhtä filmiaikaista lukuunottamatta ottamatta. Kuuta olen kurkottanut. Olen nähnyt revontulia, ja näen niitä varmaan vastakin. Omilla silmilläni. Kuvaamaan en taida jatkossakaan alkaa. Ne eivät siinä mielessä sytytä, ja niiden kutsuminen reposiksi saa minut sulkemaan vastaanottimen. 


Viikon ruokatapaus;  diasarjavideo




Viikon kuluttua on merkkitapauksen huomioinnin paikka. Mutta siitä sitten. 
Hyvää alkavaa viikonloppua, ja tulevaa viikkoa


Lähteet:
Ellei kuvateksteissä mainintaa; omat kokoelmani. 
Muut: 
Finna.fi - hakupalvelut, tulokset hakusanalla John Englund
Suomen Valokuvataiteen Museon kuka kuvasi- sivusto



Reposaaressa: 11.2.2022
____
___
__
_
-
.


(  )(  )



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Onnea - ei kun Onnia

Postauksen loppupuolella on muutakin kuin "taas tätä tylsää kuvatekniikkan veivausta" Mutta:  Palasin eilen tavoistani poiketen va...