20.1.23

Tulva uhkaa ja bussit kulkee


Kuluneen viikon uutisaihe ja somen kuvatulva on ollut  Poria uhkaava tulva. Kun satoi 6 päivää peräkkäin vettä, ja lämpötila oli yhden ja viiden lämpöasteen välillä. Jokijäät lähtivät  liikkeelle ja kasautuivat jokihaaraan ja kaarisillan tuntumaan. Kaarisilta on viralliselta nimeltään Pormestarinsilta, mutta tunnetaan muotonsa perusteella kaarisiltana. Sitä kutsuttiin alkuaikoinaan myös harpuksi, jotkut harvat.

Se kaarisillasta, mutta onko ennen ollut tähän aikaan talvea niin, että jäät lähtee ja vedenpinta nousee joessa. Muistini hämäristä ja kuva-arkiston täsmällisyydestä löysin tämän vertailukuvan. Kollaasin 6-7 vuoden takaa, samoilta päivämääriltä kuin nytkin: 19. tammikuuta, noina vuosina.
Kuvat ovat siltojen; Porin- ja Linnansillan välistä. Siitä missä on venelaiturit kesäaikaan. Ei uutta tai dramaattista nyt.

 

 

Mennään bussilla / mentiin 2022


 

Palasin viime vuoteen, josta on pian kulunut kuukausi. Merkitsen muistiin kaikenlaista. Kalenteriin ja siitä muutamia tietolähteitä apuna käyttäen laskentataulukkoon. Exceliin joka on yleisnimitys ohjelmalle jolla luodaan taulukoita ja lasketaan montaa lajia. Varsinainen excelini kuoli pois "ison" tietokoneen mukana, mutta ei se mitään. Ilmaisia toimisto-ohjelmapaketteja on; Open office ja Libre muiden muassa.

Mutta tuohon taulukkoon, yhteenvetoon vuoden 2022 kulkemisista. Kuukaudet alkavat toukokuusta, koska sitä ennen en liikahtanut linja-autolla. Enkä paljon muullakaan. Matkalaskurissa on 47 kuljettua matkaa. Niihin käytetty summa ja niiden lukumäärä  koostuu 99% kahden hengen kulkemiseta. Jos olisin merkinnyt ne erillisinä ostettuina matkalippuina, niitä olisi 80-90. Matkoihin kulunut rahamäärä matkaa kohden olisi ja varsinkin näyttäisi toiselta. Mutta tein noin: 53 matkustusta, 409 euroa = 7,7 euroa / reissu.
Yhden henkilön versiossa noin 4,5 - 5 euroa / matka. Lippuvaihtoehtoja on paljon; kertaa, sarjaa, 5 tunnin lippua, joista viime aikoina  edulliseksi osoittautunut 10 matkan sarja jossa yhden matkan hinta 2,5 euroa. Muuttui käyttökelpoiseksi, kun vaihtoaika venyi tunnista kahteen. Siinä ehtii jo.
 

Kaappasin Googlelta tulleesta sähköpostista kuvan aikajanani yhteenvedosta, puhelimeni vuoden 2022 aikana linja-autolla kulkemasta matkasta. Lukemat eivät ole faktaa, mutta suuntaa antavat. Meinasin ensin, etten tätä linja-autoilua ota blogiaiheeksi, mutta on siinä kuitenkin itua.
Ellei muuta, niin kustannusvertailua oman auton käyttöön nähden.
1100 klometriä bussilla maksoi karkeasti laskien 37 senttiä (0,37 eur) / kilometri.

Mitä se olisi maksanut, ellen olisi hävittänyt autoani huhtikuussa 2021. En enää tarkalleen muista mitä  vakuutus, verot, polttoaine silloin ennen bensanhintojen pomppausta, katsastukset ja muu kulutus maksoi. Mutta onhan meillä netti ja trafit joista voi lunttailla.
Hämärä muistikuva ajomääristäni autoiluni loppuaikoina on sekin unohtunut, mutta arvioisin korkeintaan jotain 7-8000 kilometrin välitä / vuosi. Siitä laskemaan; 8000 km, tai jopa 7000. / vuosi velattomalla autolla.
Vakuutus 500 euroa
vero 200 euroa
katsastus 60 euroa
bensaa 7 litraa  "sadalla" keskikulutuksena, yhteensä 560 litraa. Nykyhinta jotain 1,90 / litra = 1060 eur

Kaikkki yhteensä, pyöreät  1800 euroa.   =>  0,22 euroa / kilometri, jos se 8000 km / vuosi.
Jos olisi kulkenut vain saman 1100 km vuoden aikana, kuten bussilla, niin matkakulu olisi 0,82 eur /km. Bensankulutus huomioiden, mutta muut kulut samat. Auton huoltoja en laskenut mukaan, enkä rengaskuluja ja muuta järkytyksestä kertyvää kulunkia.
Toistan itseäni, mutta edelleen: En ole päivääkään katunut autosta luopumistani. Vaikka olen aikoinaan ollut "auto- ja prätkähullukin", olen aina inhonnut pakollista ja varsinkin talviajoa neuroottisuuteen saakka. Loppu-autoiluaikoinani en suostunut enää talvella niinsanottuun maantie (valtatie)- ajoon, vaan valitsin reitit hiljaisempia ja hidasnopeuksisempia myöden. Aikaa on aina olut, enkä ole kiirehtinyt.
Nyt linja-autoiluunkin on aikaa, eikä kiirettä pysäkeille. Jos ja kun bussin vaihtoon menee usein torilla tai jossain puoli tuntia tai jopa tunti, saan sen ajan kulumaan helposti.


 

Liikkumisen tai kulkemisen vapaus omalla autolla maksaa, tietenkin. Julkisilla liikennevälineillä kulkeminen edellyttää suunnittelua. Eivätkä ne vie paikkoihin joihin omalla autolla pääsee suoraviivaisesti.
Aikataulut voi lukea paperisellaisilta tai netistä pdf:nä. Mobiilisovellus; Kyyti Likel Porin tapauksessa, on kätevä ja monipuolinen. Mutta käytän paperia, kun kulkemisia pähkäilen. Reitit, linjat ja ajat netistä paperille, Sen jälkeen kuva konseptista puhelimeen. Laput menevät roskiin.
Yllä yksi esimerkki kauppaan menemisestä.

Toissapäivänä tai jonain, haluttiin mennä Itäkseskuksen - Mikkolan Prismaan. Kesäaikaan pyörällä matkaa sinne on kolmisen kilometriä / suunta. Toisessa Prismassa, länsiselaisessa Musassa on jo käyty bussilla. Samalla Lidlissä, kun sen tuntumaan pääsee kätevästi. Paanakedon Lidliin ei pääse lähituntumaan bussilla. Itäkeskuksen Prisma tuntui näin talvella saavuttamattomalta, kun en jaksa kuutta kilometriä kävellä, ja pyörä on talvilepotilassa. Mutta pääseehän sinne: Torin kautta. Linjoja on monipuolisesti, ja maisemaa katselee ihan mielellään ammattikuskin kuljettamana.
Kurkkasin Googlen aikajanaa tuolta päivältä; 16.1. Kun mentiin linjurilla Itäkeskukseen. Matkaa kertyi linja-autolla 19 kilometriä, ja jalankulkua 1,3. Asuinpaikasta kolmen kilometrin päähän. Mutta samalla käytiin Sokoksessa ja paluumatkan torivaiheessa Mäkilän leipomo-kahvilassa kahvilla loppureitin bussia varrotessa. Meinattiin ensin Teljäntorin kahvilaan, mutta se oli täynnä. Eihän Teljäntorilla ketään käy. 




Viikonloppuna oli harvinainen, ensimmäinen kerta kun puhelimella ei pystynyt ostamaan mobiilia bussilippua. Kun vika sattui viikonloppuna, sen korjaantuminen kesti alkuviikkoon. Pistin asiasta palautetta, kun halusin varmistua siitä että vikaantuminen on palveuntarjoajan "päässä" eikä omassa puhelimessani tai sen sovelluksen asetuksissa tai versiossa. Linja-autoyhtiön toimitusjohtajalta tuli vastaus, joka meni varmaan lukuisalle joukolle muitakin, että vikaa korjataan - nou hätä.


Mobiilin ollessa rikki, sai 5 tunnin lipun kuljettajalta setelirahalla. Ensin lauantaisen ja sittemmin edellä kertomani prismamatkankin. Tällaisilla kuvan lipuilla kuljettiin Puuvilaan ja takaisin. Lauantaisin ei olla aiemmin kuljettu, mutta löytyihän vuorot sillekin. Viikonloppuisin vuoroja menee harvemmin mutta eri linjojen yhdistelmistä löytyi hyvin sujuvat. Asutaan kahden linjan "välissä": pysäkeilleen jokseenkin sama matka, alle puoli kilometriä.
Paperi ja kolikkorahaa on hyvä olla purkissa tällaisten tilanteiden varalle, vaikka äärimmäisen harvoin niitä tulee.
Niin muuten: Hiihtolomaviikolla Porin Linjojen bussimatkat ovat ilmaisia. 


Pruukaan ottaa kuvan muistoksi,  torilla bussi- jatkoyhteyttä odotellessa. Ne toistavat itseään, mutta ovat myös  muistiinpanokuvia vallinneesta säätilasta ja kelistä. Niin tämäkin 14.1.2023.
Mittarissa +4. Kamala kaljamakeli on jo mennyt, ja seuraavaa odotellaan. Toriparlamentti-patsas.


Edellinen postaukseni sai osakseen paljon huomiota: Kuutisensataa lukijaa tai katsojaa viikossa. Kun jaoin sen "puskaradioon". Palaute oli sieltäkin positiivista, vaikka odotin tyypilistä tuulettimeen lentävää.
Kysyttiin että miten tällaisen blogin voi ottaa "lukulistalle". Se edellyttää googletunnusta ja jonkun lue-napin painamista. En tarkemmin tiedä. Sen systeemin mukaan blogillani on yksi (1) lukija-statuksen omaava. 

 

Näin se luonnaa tietokoneella lukiessa, jos haluaa lukea muutakin tuottamaani kuin viimeisintä. Sivun alalaidassa on nappulat etusivulle, edelliseen ja seuraavaan julkaisuun. Vanhempaan ja niiltä uudempiin.
Webbiversiossa on oikeassa sivupalkissa hakemistopuu, jota klikkailemalla pääsee vuosiin, kuukausiin ja otsikoihin. Puhelin- blogiovelluksessa ei tuota hakemistorakennetta ole. Mutta näin. 


Kiitos ja mukavaa tulevaa viikonloppua !

 

 

 

Porissa: 20.1.2023

 

_______________

 

_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jouluvaloa ja lippukauppaa

 Marraskuu on aikaa jolloin harrastustoimintani hiljenee, harvenee tai muuttaa muotoaan uuden luomisen sijasta enemmän vanhojen kaiveuksi. N...