torstai 29. maaliskuuta 2018

Kompensointia

 

60-70- luvulla oli japanilainen laite nimeltä Topcon "kova sana" kameramaailmassa. Se oli vuonna 1963 maailman ensimmäinen SLR- kamera TTL:llä, eli single lens reflex ja trough the lens. Tiedättehän termit. Kaiken maailman nikonit ja canonit toivat TTL:n mallistoihinsa vasta myöhemmin. Topcon tuli kuuluisaksi, USA:n armeijan valittua sen erään version käyttöönsä.

Valmistus päättyi IC-1 auto- malliin vuonna 1978. IC-1 on sähköisellä verhosulkimella varustettu, mutta muutoin runkona ja omintakeisella objektiivikiinnityksellään samanlainen kuin edeltäjänsä. Aiemmissa oli runkoon sijoitettu keskussuljin, joiltakin ajoiltaan sähköinen ja joiltakin mekaaninen. Salamasynkka keskussulmillisten tapaan kaikilla ajoilla.
Mutta se on murheenkryyni, kuten monet keskussulkimelliset. Kamerahuollon painajainen. Keräilyesineessä hieno, mutta käyttökamerassa riesa. Siksi olen tyytyväinen, kun omassani on verhosuljin, mutta myös kaikki muu positiivinen mitä tuollaiselta työjuhdalta voi toivoa.


Kompensointi ?


Topconin rungossa (kuvassa objektiivin vasemmalla puolella)  on säätökiekko jolla kerrotaan kameran valotusmittarille objektiivin valovoima. Kutsun sitä valotuksen kompensoinniksi.
Säätimessä on arvot f 1.8 - f5.6.
Minulla on runkoon yksi objektiivi, eikä lisää tule: 35 millinen UV Topcor, valovoimaltaan 3.5.  Klassinen katukuvauspolttoväli ja -valovoima.

Mutta säädin on asetettu arvolle 5.6 vaikka suurin aukko on edellämainittu ?
Syy siihen on kameraan laittamieni paristojen jännite, joka poikkeaa valmistajan määräämästä.

 


Alunperin kamerassa on käytetty 1,3 voltin elohopeaparistoja. Niitä ei ole enää saatavissa, ja 1,3 voltin korvaavia paristoja on huonosti saatavilla. Jossain eBayssa niitä olen nähnyt, mutta en periaatteesta tilaa ulkomailta mitään. Kahlattuani googlea moneen suuntaan, löysin ulkomitoiltaan ja rungoltaan vastaavan pariston. Kuulokojeissa käytettävän "ilmastoidun" nappipatterin.
Kameraan menee niitä kaksi. Jännnite on 0,3 volttia korkeampi kuin alkuperäisissä. Ylijännite vaikuttaa valotusmittarin antamaan lukemaan ja siten ajan esivalintaa käytettäessä aukkoon.
Sulkimen toimintaa se ei muuta.
Siinä syy asettamalleni 5.6 arvolle, vaikka objektiivin valovoima on 3.5. Valotusmittari näyttää "oikeaa" lukemaa, kun kompensoitava asia on pariston jännite.

Filmikuvaus ja filmikamerat ovat kokeneet aivan viime aikoina jonkinlaista uudestisyntymää valokuvausharrastajien keskuudessa. Lukiessani jotain digipainotteista filmikuvausfoorumia, törmäsin kommenttiin Topconista:
"Se olisi muuten hieno kamera, mutta tuo säätökiekko pilaa sen ulkonäön"  (!)
En kommentoinut. Meillä setämieskuvaajilla on vielä toivoa!


Viimeinen rulla Konicalla kuvattu


Ensimmäinen järjestelmäkamerani joskus 1980 luvun puolivälissä, oli Konica TCX.
Samanlainen kuin kuvan yksilö, joka ei kuitenkaan ole sama vaan pari vuotta sitten museoesineeksi parilla kympillä ostamani. Kuvasin tällä pari rullaa, sen hankittuani. Ja nyt  yhden fomapan-filmin kokeilumielessä.
En lämmennyt fomapanille, enkä kyllä Konicallekaan. Aika kultaa muistot, mutta ei kuvia. Topcon tulee olemaan jatkossa kinokoon filmikamerani. Tosin en pidä kinokokoa kovin järkevänä filminä. Pidän enemmän rullakoosta, ja suoraan paperille valottamisesta. Mutta se on oma lukunsa.




Huvittava pinttynyt tapa on vilkaista kameran takakanteen, kun on painanut laukaisinta.
Eihän siellä mitään ole: musta muovinen kansi. . .



. . .   kun on vuosikaudet tottunut vilkaisemaan digin takanäytöltä, miten kuva valottui. Vaikka se tekee pikselirunkkareiden mielestä kuvaajan toiminnasta epäuskottavaa, epäilyttävää, ja ei-katu-uskottavaa! Sinne ei kuulemma "pro" vilkuile!
Pidän vasemman jalkani penkin alla autoa ajaessani. Tavan oppii melko nopeasti, kun siirtyy käsivaihteisesta automaattiin. Enkä käpälöi vaihdekeppiä risteyksissä.
Eiköhän filmikameran takakannen vilkuilukin jää ajan ollen pois. Digin ruutuun vilkaisen jatkossakin.
Koska minun ei tarvitse olla katu-uskottava. Se on kamalaa jo ajatuksenakin.




Jostain syystä jämähdin  Topconia kompensoidessani tälle sivulle. Käytin ruutua kohteena, ottaessani koevalotuksia ja verratessani valotusmittareiden arvoja keskenään.
Jäitä hattuun!!!





Porissa, kiirastorstaina: 29.3.2018

.

..

2 kommenttia:

  1. Kun katselee telkusta maailmalla ammattilaisten kuvaamista,kyllä sielläkin jokainen takanäyttöön vilkaisee kuvattuaan.Näkeehän siitä ettei kenenkään kuontalo tullut eteen kuvaa pilaamaan (vaikka).Mielenkiintoinen juttu taas !

    VastaaPoista

Kokemäenjoki menee tukkoon

Ylläoleva taulukko esittää YVA-menettelyssä lueteltuja päästömääriä, jotka BASF arvioi laskevansa akkumateriaalitehtaaltaan Harjavallassa ...