16.8.18

Mistä kuvaamisessa on kysymys



 

Eräs näkökulma, katu- ja tilannekuvauksen tapauksessa. Lainasin tekstin maailmankuululta kuvaajalta, jonka nimen kirjoitan tämän blogipäivityksen loppuun.



"Valokuvauksessa on kyse ratkaisevasta hetkestä. Siitä sekunnin murto-osasta, jolloin painaa laukaisinta.
Jos myöhästyy, hetki on kadonnut ikuisesti.

Valokuvaajan pitäisi aina olla nimetön kasvo väkijoukossa.
Jos kohde huomaa kuvaajan, hän alkaa poseerata, halusi tai ei.
Silloin valokuva on konstruktio eikä todellisuuden tallenne.

Kamera ei valehtele, mutta valokuvaaja valehtelee muokatessaan ympäristöä ja sovittaessaan sen näkemykseensä."



Edelläolevaan törmättyäni, ja sen sisältöä ja sanomaa mietittyäni, kolusin menneen kesän kuluessa kertyneiden kuvieni joukosta jokusen. Näissä on havaittavissa jotain, kun tarkemmin katsoo tai muistaa lukemansa uusiin kuviin tutustuessaan.
Kuvat puhukoot jälleen puolestani. Yritän olla valehtelematta.


Polttariporukka


Kirjaston toimipiste Jazz-puistossa



Minut on havaittu

.
Katsekontakti. Vai poseeraus?



Ratkaiseva hetki



Taistelunäytöksen jälkeinen palautuminen



Ohikiitävää ja ohjattua



"Nimetön kasvo väkijoukossa"





Filmikuvia

Olen kulkenut useana päivänä kaupungilla "joutomiehenä", kameraa ulkoiluttamassa samalla kun vähän itseänikin. Heinäkuun loppupuoli ja elokuun alku oli hyvin helteinen, mikä jonkin verran halvaannutti tai laiskisti minut neljän seinän sisään kotiini.
Tapahtumista ja muusta dokumentoinnista on kuitenkin kertynyt melko suuri määrä kuvia, jotka "avautuvat" vasta ajan kuluessa. Vaikka pääpaino on edelleen nykyaikaisessa digi-värikuvauksessa, on filmillekin valottunut jo jotakin. Väriä en ole käyttänyt filmille kuvatessani vielä ollenkaan.

Edellä olevassa kuvasarjassa oleva kuva keskiaikaisesta taistelunäytöksestä palautuvasta ritarihahmon omaavasta henkilöstä on kuvattu filmille.
Tässä muutama "osuma", kesän filmikuvista. Aluksi mukana vertailun vuoksi myös puhelimella otettu tyypillinen digi- ja sen säälittävä(!) mustavalkomuunnos. Inhoan ja halveeraan digitalisia muka-mustavalkokuvia.


Filmiltä skannattu - ja puhelimella kuvattu


Mustavalkomuunnos edellisen kuvaparin värikuvasta










"Me olemme omatunto maan" - Teksti Keski-Porin kirkon sankaripatsaan graniitissa





Lupasin tekstin alussa kertoa kuvaajan nimen.
Hän oli Henri Cartier-Bresson.
Wikipedia kertoo vähän, muu netti paljonkin





Porissa: 16.8.2018
.
..
...
..
.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jälkipiktorialismia

Tämä julkaisu on kömpelö tablettiräpellys, ei oikeastaan ”mikään”.  Kytkin tablettiin näppäimistön ja näppäimistön liittimeen hiiren. Ihme k...