Pikku hiljaa aika herätellä blogia henkiin, pienen paussin jälkeen. Kun kirjoitettavaa on taas kertynyt.
Alkuun pari kulttuuriuutista, tästä kaupungista joka ei valittajien osalta koskaan nuku.
Suomen Ferrarikerho kokoontui Porissa. Ajeli Nooormarkussa, ja kaasmarkussa. Kävi yyterissä ja majoittautuikin sinne hotelliin viikonlopuksi.
Kansa pääsi ihmettelemään autoja torille, jonne joku Visitpori ja kaupungin matkailu- ja elävöittämiskomitea oli ne vokotelllut.
Porukkaa oli torilla kuin jääkiekkojuhlissa konsanaan. Jälkipyykissä yleisönosastoilla ja naamakirjan ihanissa poriryhmissä motkottivat että oli huonosti järkätty tapahtuma. Autot huonosti sijoiteltuna. Ei ollut rännitapahtuma, eikä ikään muukaan varsinainen sellainen. Minulle riitti että kuulin. Nähnyt olen ennenkin.
Jyrki kangas sai muistomerkkinsä Kirjurinluodolle. Kuvasin pari päivää ennen julkistusjuhlallisuuksia ja jatseja ja areenoita. Meinasin mennä myöhemmin ottamaan puhtaat kuvat mutta joku jonnelauma oli ehtinyt ilkaivaltaamaan, ja oli pantu puomi rappeujen eteen. Ehkä joskus syksymmällä sitten.
Itä-porin kenttä. Jalkapallokenttä. Karhu Futiksen kotikenttä. Sanoivat palstoilla ettei se ole kunnossa. Oli ja on se. Vaan käyttökiellossa muulloin kun kermaporukalle näytettäessä. Pori Cuppia siellä pelattiin.
Hulevesijuttuja
Rautatieharrastusta
Kuun vaihteessa, tarkemmin 3.8. tapahtui rautatieharrastuksellinen tapaus. Fenniarailin ensimmäinen kaupallinen käynti Porissa.
Dr18
Fenniarail Oy käyttää Dr18-sarjan dieselvetureita, jotka on hankittu vuosina 2015 – 2020. Kyseessä on Suomen voimakkain sekä tavarajunaliikenteeseen että raskaaseen vaihtotyöhön soveltuva veturityyppi. Veturit on toimittanut tšekkiläinen CZ Loko a.s. ja ne perustuvat veturimalliin, jota on eri variantteina vuosikymmenten aikana rakennettu yli 8000 kpl. Radio-ohjaus mahdollistaa tehokkaan toiminnan vaihtotyössä.
Tekniset tiedot
Pituus: 17,4 m
Paino: 115,2 t
Suurin akselipaino: 20 t
Suurin nopeus: 90 km/h
Suurin vetokyky: 380 kN
Nimellinen pyöränhalkaisija: 1050 mm
Päämoottori ja sen nimellisteho: Caterpillar 3512C, 1550 kW
Veturi on saanut kylkeensä stanrdinmukaisen tunnuksen:
FIN-FERFI 92 10 2 102 101-6. Lyhyesti sanottuna se on numero 101.
Kirjotin pari vuotta sitten blogiin selontekoa tuosta virallisen numeron sisällöstä. Kyseinen julkaisu on luettavissa tästä.
Kopio uutisista:
"Porista lähtevät kuljetukset hoidetaan vaunuilla, jotka UPM on vuokrannut pitkäaikaisesti virolaiselta omistajalta.
Vaunut ovat Venäjän liikenteen standardin mukaisia. Tällaisten vaunujen väliaikainen käyttö Suomen sisäisiin raakapuukuljetuksiin hyväksyttiin eduskunnassa aiemmin kesällä helpottamaan rautatieliikenteen kalustopulaa.
Fenniarail aloitti aikanaan Suomessa ensimmäisenä yksityisenä rahtiliikenteeseen keskittyvänä rautatieoperaattorina. Yhtiön liikevaihto oli 6,9 miljoonaa euroa vuonna 2021. Yhtiö työllistää noin 30 henkeä."
Ylläkerrotuista syistä vaunuihin on liimattu EU-vaunu tarrat
Tätä julkaisua kirjoittaessani Satakunnan Kansan uutinen junan lähdöstä oli / on vapaasti luettavissa, joten en referoi sitä tähän. Juttu löytyy tästä.
Uutinen SK:n arkistosta, vuodelta 2019. Venäläisten vaunujen käytöstä EU:n alueella.
Muuta talteen laitettua radan varrelta.
Muutamuuta
Kuvankäsittely vaatii ohjelmia. Asensin kevytversion. Asun kahta paikkaa. Isot koneet saaressa.
Spottauspaikalla. Helsingin konetta korjaavat 4.8.
Radioaseman kesänäyttely. T.E.H.D.A.S. -kollektiivi
Dronella kuvaamassa
Porissa: 5.8.2022
____
___
__
_
-
() ()
_____