11.5.20

Rautatieharrastusta





Olen rautatieharrastaja. Meitä on moneen junaan.


Joukkoon kuuluu melko paljon rautateiden ammattilaisia; niin vetureista, junista, ratapihoilta, kuin konepajoistakin. Sitten on minun kaltaisiani hurahtaneita. Asemilla junia ja vetureita norkoilevia, kameraa ulkoiluttavia hieman epäilyttävän oloisia hörhöjä jotka keräilevät vetureiden numeroita johonkin muistiinpanoihinsa. Kuka milläkin tavalla.

Hurahtamisestani on jo aikaa. Se ei ole siis mitään uutta tai hetken hurmaa. Olen kuvannut junia ja varsinkin vetureita, jostain 1980-luvun loppupuolesta alkaen. Ratapihoja, raiteita, ja vaikka mitä. Pari videotakin on jäänyt talteen. Muutaman kuvan olen ladannut harrastajien foorumille: vorggiin.
Foorumin lempinimi tulee nettiosoitteesta jossa se toimii: vaunut [piste] org. Sielllä olevasta hyvinkin laajasta kuvakannasta on haettavissa ja löydettävissä kaikkea mahdollista rautateihin liittyvää kuvaa, tietoa, ja keskustelua. On olemassa myös pari aiheeseen liittyvää facebook-ryhmää. Löytyvät hakusanalla rautatieharrastus.


Olen keskittynyt kuvaamaan enimmäkseen vetureita, mutta viime aikoina laajentanut jonkin verran myös vaunuihin. Joukkoon mahtuu tilanne- ja henkilökuviakin.
Vaunujen kyljissä on niiden numerot, niin kuin vetureillakin. Ylläolevassa kuvassa on Intercity-vaunu, jonka littera eli luokitus on Edfs.  Sanalla littera on kaksi merkitystä. Se tarkoittaa yhtäältä todistusta tai lippua, jota käytetään puolustusvoimien henkilö- ja tavarankuljetuksessa, ja toisaalta myös kirjainta, varsinkin tunnus- tai järjestyskirjainta. Se tulee latinan sanasta littera/litera.

Vaunun numero on tuossa telin, eli pyörästön yläpuolella, kokonaisuudessaan: 
FI-VR 5510 8497 313-2
Mitä se pitää sisällään:
FI on tietysti Suomi, VR on tietysti Valtionrautatiet, ja sen jälkeen kaksi ensimmäistä numeroa ovat kalustotyyppi, seuraavat kaksi maa (10 = Suomi) sitten siinä on taas jotain tyyppitietonumeroa ja varsinainen vaununumero on "313", viivan jälkeen tuleva kakkonen on tarkistusnumero. Vaunujen maanumerointiin voi tutustua osoitteessa: https://en.wikipedia.org/wiki/UIC_wagon_numbers
Se siitä. Kiitokset rautatieharrastus-ryhmäläiselle, jolta sain ihmettelylleni vastauksen minuutissa.

Mitä tuohon kuvaan muuten tulee, en kuvannut sitä vaunun takia enkä varsinkaan sen numeron, vaan pääosassa ovat henkilöt jotka odottavat lähtöhetkeä. Esteettömällä ovella on konduktööri ja selin kuvassa kuljettaja.




Tapaus ja tilanne on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Konduktööri joka tässä kapuaa veturiin, tuli hetken kuluttua luokseni. Istuin laiturin penkillä kamera kaulassa ja join pullosta vettä. Oli melko helteinen kesäkuun toinen päivä vuosi sitten.
Ajattelin että sanoo jotain kuvaamisestani, mutta ei. Tuli vain sanomaan: "Vein kuskille kahvia, jotta jaksaa ajaa junan takaisin Helsinkiin" Olemuksensa oli niin aurinkoinen lämminhenkinen, etten muista koskaan sellaista kohdanneeni. Jatkoi muuta sanomatta takaisin vaunulle, josta tuo ensimmäinen kuva.
Rautatieläiset ovat tottuneet kuvausharrastajiin. Minulle on usein heilutettu iloisesti, ja muutaman kerran on veturin pilli / torvikin antanut tervehdyksensä. Se on veeärrältä hyvää peeärrää, luultavasti molemminpuoleista ja vastavuoroista.  Meitä rautatieharrastajavalokuvaajia ohjeistetaan julkaisemaan kuvia positiivisessa mielessä, dokumenttiarvo tietysti huomioiden. En ala sitä enempää avaamaan, mutta ymmärtänette asian haarat.


Edellisessä kuvassa, jossa konduktööri kiipeää veturiin, näkyy että veturi on litteraltaan Sr2.
Sr2 on toinen kolmesta VR:n käyttämästä sähköveturityypistä ja niitä valmistettiin vuosina 1995–2003 kaikkiaan 46 kappaletta.
Veturin numero on 3236, joka tieto löytyy myös junan keulasta. Maksiminopeus-tieto on myös merkitty: 210 km/h.
Mutta tässä kuvassa on myös sen toinen numerointi: FI-VR 91 10 3002 035-6, samaan tapaan kuin ensimmäisen kuvan vaununumerointi. Saman vaunun etupää näkyy tässä kuvassa, samoin sen pitkämuotoinen numero. Mutta myös vaunun etupäässä oleva numero: 28313.
Osa siitä: ...313... esiinyy jo aiemmin mainitsemassani vaununumerosarjassa
(FI-VR 5510 8497 313-2) Mutta mistä tuo 28...   Jatkan selvitystyötäni, se on yksi tämän touhun suoloista.
Vetureilla on kutsumanimiä: Sr2 tunnetaan "piireissä" nimellä marsu.  Muita nimiä ovat alppiruusu, käkikello ja möhkö. Alppiruusu ja käkikellö siitä kun se perustuu tekniikaltaan sveitsiläiseen Lok-2000 veturiin. 



Yleisimmät Porin aseman ratapihalla tavattavat veturit ovat deeveri ja Siperian susi. Ensinmainittu kuvassa etualalla. Sähköryssäksikin kutsuttu Siperian susi on litteraltaan Sr1, eli suomen sähköveturimalleista se ensimmäisenä käyttöön otettu. Deeveri eli dv12 on jo melko iäkäs malli; dieselveturi jolla on kuitenkin edelleen paljon käyttöä varsinkin ratapihojen järjestelyveturina. Näitä asemilla paikkoinaan pitäviä kutsutaan myös päivystäjiksi.

Nyt someaikana ,sen harrastajaryhmiin pesiytyy nettimääkijöitä jotka päästelevät suustaan kaikenlaista typerää. Näiden lippalakki päässään ruokapöydässä esiintyvien määkijöiden mielestä deeverit pitäisi romuttaa tai viedä museoon. Olen kerännyt maltillisuutta ja itsekuria, enkä enää huomioi mokomia kommentteja enkä niiden esittäjiä, vaan pistän hiljaa koneen  kiinni. Kun ryhmissä täytyy kuitenkin olla jokseenkin ihmisiksi, nimittelemättä ketään kusipääksi. Ei se siitä miksikään parane.
Sr3, eli uusin sähköveturimalli jonka nimi on Vectron, on minulla vielä bongaamatta ja kuvaamatta. Pendolinon kuvasin joskus kevättalvella, mutta pysyköön sekin vielä arkistoni kätköissä. Tulihan tässä jo tarpeeksi löpistyä aiheesta joka useimpien mielestä on turha ja ajan haaskausta. Mutta saatan jatkaa, tai melko varmastikin jatkan aiheesta toisessa "numerossa".
Saa korjata ja huomauttaa jos puhuin jossain kohtaa pötyä.

Lähden pyöräilemään, ulkoiluttamaan kameraa. Poikkean aseman kautta.




Porissa: 11.5.2020
____
___
__
_
.



.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

500

Otsikkona lyhyesti vain numero. Järjestysnumero tälle julkaisulle. On viidennensadannen kirjoituksen aika. Niitä on ollut varmaankin kymmeni...