2.5.20

Eees-taas ja takaisin lährtöruutuun



Tässä blogipäivityksessä, tai  -julkaisussa on asiaa ilmakuvista ja dronesta. Siksi aloituskuvana tämä kuva Porin vanhasta Linja-autoasemasta. Kuva jonka luulin melko varmasti jäävän viimeiseksi tai yhdeksi viimeisistä tästä vinkkelistä ottamakseni. Aiheesta lisää... alempana





Tähän alkuun toinen, viime maanantaina nappaamani kuva eräältä luonnonlähteeltä, vanhan Pori-Haapamäki- radan varelta. Seppo jonka sukunimen pyyhkäisin sutuksi henkilösuojan vuoksi, on kirjoittanut ostamaansa suppiloon seuraavasti: "Tämän suppilon taas osti Seppo ***** (3. kerta)" Edellisiä on siis kadonnut tai varastettu kaksi. Toivottavasti tämä säilyy paikassaan.

Nyt eletään vapun jälkeistä päivää. On lauantai, ja vappu on haihtunut historiaan. En liikkunut juhlapäivänä missään enkä mihinkään, kaupassa käyntiä lukuunottamatta. Alkuviikolla liikuin, tuon lähteen lisäksi muuallakin. Mutta siitä tai niistä tässä bloggauksessa vähän myöhemmin.

Sain eilen hyvin mukavan viestin, taholta joka on kerran aiemminkin sponsoroinut kuvantuotantoani tarvikelahjalla; lahjakortilla tai oikeastaan alennuskoodilla jonka olen saanut laittaa tilaukseeni verkkokaupassa. Parin vuoden aikana olen saanut muitakin palkkionomaisia tunnustuksia kuvaushommistani, jotka varsinkin kuluneen viimeisen vuoden aikana ovat olleet  oman puuhasteluni lisäksi vapaaehtoistyöhön rinnastettavaa tuottamista. Parissa kuvakisassa on tullut palkintosijaa, ja niiden kuten tämänkin nyt saamani palkintoina on ollut valokuvaukseen liittyviä tavara- tai lahjakorttipalkintoja. En ole turhaan pakertanut "kammiossani" ja ympäri kyliä ja mantuja.




Ees-taas veivausta


Otsikko ja pääaihe tuli aamusella tekemästäni päätöksestä. Hankkia vielä kerran drone, kun tilaisuus alennuskoodin muodossa tuli ja satuin joku päivä sitten jossain kuvafoorumilla törmäämään porsaanreikään.
Minulla on ollut neljä dronea -siis kopterikameraa; en sano kamerakopteria enkä varsinkaan kutsu niitä drooneiksi(!), jota Suomen kielitoimiston tai jonkun sentapaisen keksimää suomen kielistä vastinetta inhoan melko paljon. Minulle drone on ollut "korkea kamerajalusta"; lentävä kamera. Vähät välitän sellaisista tavoista käyttää sitä kuten; kokeilla kuinka kauas, korkealle, tai lujaa sillä pääsee. Kuva ja jossain määrin videokuvakin, ovat minun "juttuni" niissäkin. Ja nimenomaan lopputulos, ei sen tuottamiseen käytetyt välineet.
Tässä linkissä yksi kuvajuttu aiemmalla kuvaamisesta


Tässä leijuu neljäs droneni, jonka ajattelin jäävän vihon viimeiseksi, myydessäni sen pois hieman reilu vuosi sitten. Oli huhtikuun loppupuoli 2019. EU:n pykälämaakarit ja Suomen mallioppilaat ee-uussa päättivät uudistaa dronelainsäädännön, asetukset ja kieltoviidakon sellaiseksi että päätin ettei minun tarvitse siihen touhuun osalllistua. Toisaalta lennätyssäännökset hieman helpottuivat ja selkeytyivät joiltakin osin, mitä tulee lentokenttien lähialueilla tapahtuvaan dronen käyttöön.
Kirjoitin asiasta marraskuussa: linkki

Maalaisjärkeä laitettiin sääntöihin, mutta toisessa vaakakupissa tuli rekisteröintipakko joka astuu siirtymäajan päätyttyä voimaan tänä kesänä, kesäkuun alusta lukien ellen aivan väärin muista.
Eli dronet pitää rekisteröidä, ja joidenkin osalta suorittaa verkkokurssi jotta saa sitten lennätellä. Nämä molemmat tietenkin maksavat. Saas nähdä milloin keksivät pistää polkupyörät ja muut sellaiset rekisteröintipakon alaisiksi. Ja vakuutukset tietysti.
Minä päätin vuosi sitten että riittää!  Olin rekisteröinyt itseni rpas-toimijoiden rekisteriin, eli trafin ylläpitämään rekisteriin lentotyötoimijoista jotka käyttävät miehittämätöntä ilma-alusta työssään ja työskentelyssään. Mutta minulle riitti sekin. Kun vuosimaksun erääntyminen siinä rekisterissä lähstyi, poistin itseni siitä, kun en ollut enää dronea ilmaan työn takia laittanut hetkeen aikaan.




Näin jotain viikko - pari, ehkä kolme viikkoa sitten, ja tänään (lauantai) se palasi mieleeni:



Netin kuvavrirrassa ja jollakin valokuvausfoorumilla vilahti tämä kuva, ja juttua Dji:n "uutuudesta": Mavic ministä, ja melko paljon kehuja sen kuvanlaadusta varsinkin videon osalta.  Asia ja laite meni "ohi korvan", kun en siitä ollut kiinnostuvinani. Eikä ole edes varaa hankkia mokomaa Lennätelkööt!




Mutta mieleeni oli jäänyt sekin että rekisteröintimääräyksissä on rajoja joiden ulkopuolella olevia droneja ei tarvitse rekisteröidä. Sellaisia jotka joko luokitellaan leluiksi, tai painavat alle 250 grammaa.  <--- alennuskoodin="" br="" er="" hti="" ist="" jossa="" kerrottiin="" kuvajulkaisuistani="" l="" minulla="" muodossa="" palkkiosta="" saamastani="" saatuani="" v="" viestin="">Mavic mini painaa alle 250 grammaa. Se ei ole rekisteröintipakon piirissä. Paino on gramman alle rajan. Nerokasta dji:n taktikointia.  Ennen tämän blogikirjoituksen aloittamista, laitoin tilauksen menemään. Drone saapunee ensi viikolla, jonain kauniina päivänä. Se sopii nykyisiin tarpeisiini hyvin, ollen spekseiltään parempi kuin edelliseni.

Korostan sitä, etten ole sääntöjä vastaan. Kyse on turvallisuudesta. Minua vain ärsytti vuosi sitten. Ärsytti moni muukin asia. Elin melko vaikeaa aikaa silloin. Nyt menneellä viiikolla on tapahtunut merkittäviä asioita. Hyviä asioita. Sanotaan että kolme asiaa tapahtuu peräkkäin. Tämän hankkiminen taitaa olla niistä toinen, tai mahdollisuus sen hankkimiseen.
Sitä odotellessa pöyhein kuva-arkistoani ilmakuvien osalta. Plarasin kolmen vuoden kalenterit läpi, saadakseni kokonaiskuvan siitä mitä droneja minulla on ollut, ne neljä. Milloin ne ovat minulla olleet, ja mitä niiden kamerat ovat tallentaneet. Ehkä vähän laatuvertailuakin, ja omaa oppimista ja kasvua niiden yhteyteen. Kirjoitin kynällä listan ja aikajanan niistä. Skannaan sen itselleni muistiin. Knoppitieto on toisarvoista julkaistavaksi.





Se siitä.  Lopuksi jokunen "pakollinen" kuvamuisto viikon varrelta.
 


Maanantai: 27.4.











Tontteja myytävänä keskellä ei mitään, ja kieltotaulujen takana




Tiistai: 28.4.



 Lukkopolkimet fillariin, ja klossit kenkiin



 Virtapankki toimii kuvauksen aikanakin




Pyöränhuoltoteline




Keskiviikko: 29.4.



 Boris ja Borelia Eetunaukion lavan tuntumassa




 Ratapölkyt pyörätelineen virkaa toimittamasa




 Aittaluodon seisakkeen ratapihaa (liikennepaikka: Atl)




 Entinen rautatieläisen asemapaikka Aittaluodon seisakkeella




 Pankkovaunun speksejä ja numero




 Ratakiskoa








 Suihkulähde on avattu




 Raatihuoneenpuistossakin 




Taavi-silta on laitettu




Vapun aattona, kun en "tehnyt mitään": 30.4.



Laitoin action-kameran kuvaamaan takapyörää, jossa luulin olevan jotain vikaa. Ei ollut; renkaan alhainen paine vain aiheuttaa hieman epävakautta jyrkemmissä käännöksissä.



Tein takapyörästä tylsän videon: 15 minuutin kohdalla alusta, siirsin kameran sarveen. Video sikäli merkittävä, että sain upotettua siihen gps-tiedot.



"kesäkameroiden" latailua. Kun kelit alkavat olla pian kohdallaan. 






Maanviljelijät ovat aina pitäneet kiinni vappuperinteistään








Vapun päivänä


 Pari sähkökatkoa aamupäivällä Porissa. Onneksi ei kesken skannauksen, koska skanneri ei tykkää hyvää jos ....
Kannen päällä jokunen kirja painona.



Kauppareissulla viereen parkkeeranneen taksin kylki. Hinnastoa ja heijastumaa, josta selviää kauppa jossa kävimme.




Tänään; lauantaina  2.5.2020:



Kuvauspaikka joka on minulta jäänyt huomaamatta. "Lunttasin sen somesta ja pyöräilin ottamaan oman versioni näkemästäni kuvasta.





Samalta paikalta toiseen suuntaan: Valtionsilta ja vesitorni




Oikein hyvää alkanutta toukokuuta. Kuukausista parhaita, ellei paras.




Porissa: 2.5.2020
....
...
..
.


___






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jouluvaloa ja lippukauppaa

 Marraskuu on aikaa jolloin harrastustoimintani hiljenee, harvenee tai muuttaa muotoaan uuden luomisen sijasta enemmän vanhojen kaiveuksi. N...