4.9.22

Maksa mitä haluat ja junailua

 

Sunnuntaina 4.9.2022 on muunmuassa Porin museoissa  maksa mitä haluat- päivä. Muitakin kaupungin palveluja on mukana, mutta museopuoli on oma kiinnostukseni kohde, joten sinne suuntautuminen.
Satakunnan museo tuli hyvinkin tutuksi työskennellessäni sen tiloissa muutaman kuukauden, muutama vuosi sitten. Mutta silti se ei lakkaa kiinnostamasta. Ellei muuten niin vain ajanvietteen ja eläytymisen merkeissä.
Kirjoitin tämän julkaisun otsikoksi ensin älä maksa mitään - päivä, mutta lyhensin tuolaiseksi. Moni varmaankin menee museoon ja muuhun maksamatta mitään, mutta itse aion jonkun kolikon sisään mennessäni maksaa. Museon normaali pääsymaksu on 6 euroa.

Päivä on älä maksa- tai ei tarvitse maksaa mitään -päivä kaupungin julkisen liikenteen osalta. Linja-autot; kaupungin omistama Porin Linjat on tämän päivän ajan ilmaista liikkumistapaa. Kovin suurta lipputulojen menetystä kaupungille ei tästä ilmaisesta päivästä tule. Matkustajia on sunnuntaisin vähän, ja ajettavia vuoroja huomattavasti vähemmän arkipäivään verrattuna.

Puolisentoista vuotta henkilöautottomana on jo tottunut aikataulujen ja reittien tarkastelemiseen ja kulkemisten suunnitteluun, julkisia käyttäen. Kun kulkeminen on melko staunnaista, eikä aivan pakollista tai aikataulutettua, se on muodostunut muutamaa tapausta lukuunottamatta enimmäkseen  huviksi. Melkein kaikki paikat joissa käyn ovat polkupyörällä saavutettavissa, mutta välillä sää määrää kulkutavan.
Museoonkin voisi mennä pyörällä, mutta lähdemme tänään matkaan ilmaiseksi. Parin tunnin kaupunkikäynti, josta puolisen tuntia menee linja-autossa matkustamiseen ja torilta museolle siirtymiseen ja takaisin, riittänee museossa oloonkin.

 Tämä julkaisu hautui parin päivän aikana. Löysin netistä digitoidun julkaisun vuodelta 1947. Rautatieaikatalut ja matkojen hinnaston, sekä muuta tarpeellista informaatiota sen ajan junamatkustajille. Napsein kuvakaappauksia, ja laskeskelin aikoja ja hintoja. Vertailin nykypäivään ja ihmettelin. Tässä johtopäätöksiä, muutaman kuvan saattelemana.


Löytämäni julkaisun kansi



Matka-aikoja 1947 ja nyt


Aikataulu välille Tampere - Pori, vuonna 1947. Matka-aika on 3 tuntia 49 minuuttia, siis melkein neljä tuntia. Otin laskeakseni ajan, Tampereelta klo 14:03 lähtevän junan.



Tuore tämän päivän aikataulu välille Helsinki -Pori, josta "noukein" vastaavan matkan Tampereelta Poriin, joka lähtee samaan vuorokauden aikaan Tampereelta; klo 14:09.
Matka-aika on 1 tunti 35 minuuttia. Eiväthän nämä sinänsä vertailukelpoisia ole, kun ottaa huomioon kaluston: höyryaika  /  sähköveturi, ja pysähtymisten määrä. Nykyjuna on Intercity, joka aikoinaan matkittiin Euroopasta junana joka pysähtyy vähemmän ja kulkee kovempaa. Aikataulun lukeminen on oma lukunsa. On vaihtoja ja yhdistettyjä vuoroja varsinaisen asian seassa. Junanumerot kertovat omaa asiaansa. Huomio kiinnittyy Helsingistä klo 8:03 lähtevään junaan S165,  joka on päivän ainoa suora linja ilman vaihtoja. Juliadatasta voi kurkata junan kokoonpanon. Jossain vaiheessa reitin hoisi Pendolino, mutta nyt on palattu "tavallisen" Sr2-käkikellon vetämään junaan. S-kirjain junanumerossa herättää huomion, mutta ei automaattisesti merkkaa mitään erityistä.


muuta ihmettelynarvoista aikatauluissa 1947


Synnyinkotikaupunkini Harjavalta aikataululla. Matka-aika sieltä Poriin noin 42-45 minuuttia.  Harjavallan asema sijaitsi tuolloin Merstolassa. Se avattiin vuonna 1895. Toiminta päättyi kokonaan 1984, ja rakennus purettiin 1980-luvun lopussa. Nykyinen Harjavallan asema avattiin vuonna 1952.
Huomionarvoinen on myös aikataulussa esiintyvä Kumpu. Kummun pysäkki sijaitsi 850 metriä nykyisestä asemasta Poriin päin. Se toimi sodan jaloista evakuoidun Outokummun kuparitehtaan osien purkupaikkana, johon pistoraide alunperin tehtiin. Voimalaitoksellle johtaneen radan raiteet purettiin ja niistä rakennettin pistoraide tehtaan tarkoituksiin. Seisakkeesta tuli pysäkki.
Nykyisestä (2022) aikataulusta näkee Harjavalta-Pori välille käuluvan ajan: 15 minuuttia. 



Toinen aikataulu johon huomioni kiinnittyi. Porista Mäntyluotoon 50 minuuttia. Mäntyluodon vanha rautatieasema joka on edelleen "pystyssä", Avattiin liikenteelle vuonna 1900. Henkilöliikenne päättyi vuonna 1953 ja asema lakkautettiin 1984. Matka linja-autolla Reposaaresta Poriin kestää tänä päivänä tunnin. 


Mäntyluodon vanha asemarakennus, Tullin takana satama-alueella. Kuva toukokuussa 2021. 



Mäntyluodon nykyinen asema Kirrinsannassa valmisui 1984.  Asemale eikä Mäntyluotoon ei ole henkilöliikennettä.


Aikataulu välille Pori - Haapamäki. Porin ja Niinisaloon väliä kutsutaan mierontieksi. Liikennettä ei ole ollut aikoihin, ja rata on osittain poikki ja muutoinkin käyttökelvoton. Ajatuksia radan uudelleen käyttöön otosta on silloin tällöin julki, mutta homman totuttaminen vaatisi radan uudelleenrakentamisen jonka kustannuksiksi on arvioitu 300 miljoonaa euroa. Pikkuraha, kun vertaa tämän päivän otsikoissa esiintyviin hankkeisiin ja apurahoihin. 



Hinnoista ja rahan arvosta


Meno-paluulippujen hintoja vuodelta 1947. Markka-aikaa ennen rahauudistusta 1963, jolloin siihen saakka käytössä olleen rahan 100 markkaa vastasi uutta yhtä markkaa ja siihenastinen markka yhtä penniä.
Matkalippujen hinnat määriteltiin matkan pituuden mukaan. Otin ja laskin sekä vertailin hintoja tuon ajan ja nykyisen välillä. Esimerkiksi otin Pori-Harjavalta välin, joka on kakkosluokassa hinnaltaan 110 tuolloista markkaa ja kolmosluokassa puolet: 55 markkaa.
Netistä löytyy rahanarvon muuntimia. Vuoden 1947 110 markkaa on nykyrahassa, indeksit ja muu huomioituna 7,13 euroa. Kolmannen luokan lipun hinta nykyrahassa 3,56 euroa.
Mitä sama matka maksaa nyt?


8 euroa. Menopaluu Harjavaltaan, ilman lisäpalveluja ja muita ekstroja. Eli vähän enemmän kuin 1947 kakkosluokan matka joka on kalliiksi luokiteltu, melkein vip-hinta. Mutta hintavampi kuin tuolloinen kolmosluokan hinta. Palvelun tao ja matkustusnopeus ja mukavuuskin on kehittynyt 1000%, eikä hintatasokaan ole mikään hiuksia nostattava nykyäänkään, jos ja kun ottaa huomioon palkka ja tulotasojen kehittymisen.
Huomattava muutos on myös lippujen hankinnalla. Jotkut inisevät kun asemalla ei enää myydä lippuja tiskin takaa, mutta paljon kätevämminhän ja sujuvammin se tapahtuu nykyaikana puhelimella; älypuhelimella jolla voi vaita matkansa ja lippunsa, sekä maksaa saman tien. Junassa näyttää konduktöörille puhelimen näytöltä "lippunsa". Samoin kun bussissa, jossa on puhelimen näytöltä QR-koodin lukeva lukulaite.
Otin tuon kuvakaappauksen koeostosta, jota en vienyt loppuun. En ole matkustamassa junalla lähiaikoina, vaikkei niissä enää maskipakkoa olekaan. 


Kun tässä juna-asiaa on tullut liialisuuksiinkin asti, niin ajankohtaienn kuva asemalla käynnistäni
29.8.2022. Töppäsin jotain puhelimen ja tietokoneen välisessä tiedonsiirrossa ja laatukuvat menivät datataivaaseen. Sain kuitenkin Youtubeen lataamastani videosta jonkinlaisen kaappauksen talteen.


Videon voi katsoa tästä pinenä, ja ruutuun avautuvasta nappulasta Youtubessa


Hyvää älämaksamitään, eikun maksa mitä haluat- päivää



Porissa: 4.9.2022
____
___
__
_
-
.



()  ()

_____










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jouluvaloa ja lippukauppaa

 Marraskuu on aikaa jolloin harrastustoimintani hiljenee, harvenee tai muuttaa muotoaan uuden luomisen sijasta enemmän vanhojen kaiveuksi. N...