7.3.23

Kuvaa Puuvillasta ja torilta


Bussilakon päätyttyä perjantaina 3.3. ja kaikkien linjojen palauduttua liikenteeseen maanantaina, eilen: 6.3.
lähdettiin kauppaan, Puuvillan kauppakeskukseen. Clas Ohlsonilla, apteekissa, purkkien palautuspisteellä ja ruokaa Citymarketista.  Juuri avattu Marakatti- niminen liikekin tuli "bongattua", ja kuvattua Google-mapsiin.
 
Mutta siitä tai niistä tähän enempää. Katsokaa googlesta. Puuvilla ja sen parkkipaikka sen katolla, oli uutisissa viime viikolla. Alkavat rakentaa lisää aurinkosähkövoimaa sinne, jonka seurauksena 150 autopaikkaa poistuu, vähenee asiakaskunnan käytöstä. Uutisen kommentointi oli odotettavaa, eikä minun sitä olisi tarvinnut lähteä lukemaan eikä päätäni vaivaamaan. Varsinkaan kun asia ei itseäni enää millään tavalla koske, kun bussilla ja kesäaikaan polkupyöräillen liikun.
Muistin kuvanneeni Puuvillan aurinkokennoja, jotka sen katolle laitettiin 2020. Samalla reissulla kuvasin katon parkkipaikkaakin. Dronella peräti, jotta sain haluamani kuvakulman varsinkin aurinkopaneeleihin.


2020 valmistunut aurinkosähkön tuottamiseen tehty aurinkovoimala. Joksi nimittämistäkin joku tarkkanäköinen kritisoi jotenkin vääränä. Tämä voimala tuottaa sähköä keskimäärin 470-490 megavattia vuodessa. Tuleva uusi aurinkovoimala tulee noin 3000 neliön alueelle. Sen tuotantotavoite on 270-290 megavattia vuodessa. Kauppakeskuksen kiinteistön kokonaiskulutus vuodessa on noin 9500 megavattia vuodessa. Uuden voimalan myötä sähköstä tuotetaan alle 10 prosenttia.

 

Näkymä kattoparkin yltä, kauppakeskuksen sisäänkäynnin ja poistumistunnelin  suuntaan.  Horisontissa Keski-Porin kirkko ym.

 

Samalta paikalta vastakkaiseen suuntaan. Horisontissa vasemmalla Pormestarinluodon kerrostaloja.
Tästä tai toisesta päästä kattotasannetta tulee sitten poistumaan 150 pysäköintipaikka, josta jotkut ovat huolissaan, ja jotkut jopa uhkaavat lakkaavansa käymästä Puuvillassa kun parkkia on sitten niin heikosti. Niin kai, kun kauppakeskuksella on kaikkiaan  1760 pysäköintipaikkaa. 500 sisäpihalla ja talossa 400 paikkaa / taso, yhteensä 1200 paikka. Aurikovoimalan laajennuksen jälkeen niitä on talossa 1050 ja koko hoidossa 1600. Parkkipirkot ja petetkin vainoavat arkisin pysäköintikiekkonsa hukanneita tai unohtaneita onnettomia autoilijoita.
No - saivartelu sikseen. Ihan mielenkiintoista ja mukavaa seurattavaa, kun voimala joskus alkaa rakentua ja valmistua. Palaan paikalle kameroineni tai dronen kanssa vertailemaan muuttuvaa näkymää.
 

 

 Mennään bussilla - ja torille



Vilkaisin aamulla (siis eilen) torin webbikameran kuvaa, ja bussilippuja ostessani karttakuvaa samalta paikalta samaan aikaan. Liikenne - siis julkinen sellainen oli palautunut normaaliksi, ja kaikki bussit linjoillaan. Kolme päivää kestänyt lakko ja sen jälkeinen palautumisaika oli kulunut loppuun.
Laituritkin oli sorastettu. Matkaan siis.

 

Paluumatkalla oli vaihtoaikaa seuraavaan autoon puolisen tuntia. Kahvia ärrällä, jonka yhteydessä hetkeksi ulos pahetta harjoittamaan. Mielessäni on ollut tämä näkymä, jonka nyt "matkein" itselenikin talteen. Matkimista, kun saan usein idean johonkin jonka olen nähnyt somessa.
Torirakennuksen läpimenevä väylä laiturialueelta torille. Entisessä satapaskassakin oli samanlainen, mutta pienempi. Siitäkin pääsi pyörällä torille.
Tein tämän kuvan jälkikäteen, photoshopilla alkuperäisestä - kun en ollut ollenkaan tyytyväinen kuvaan jonka ensin latasin Facebook-sivuleni. Siinä oli / on jotain mätää. Tämäkään ei ole mikään priima, mutta vähän parempi.



Vertailun vuoksi tämä, puhelimella vääntämäni ja someen lataamani, jonka halusin tarkistaa uudelleen.
Puhelin on tullut enenevässä määrin kuvien käsittelyyn. Useimmiten se täyttää tehtävänsä hyvin, mutta välillä jälkeenpäin tarkasteltuna se on tehnyt "omiaan", viimeistään nettiin laittamisen hetkellä.
Tietokoneella facejakoja tehdessäni, muunsin kuvat nettisopiviksi. Pitkiltä sivuiltaaan määrämittaisiksi.
Tässä tapauksessa face teki omiaan, ja kuva supistui puoleen siitä mitä piti.

Otin matkaan mukaan Dji:n P2 kameran, jonka "pro" tuotos on suurikokoinen, yli 9000 pikseliä leveä.  Tämä somen raiskaama on 1080, vaikka luulin lataavani sen 2048-standardina.
Edellinen kuva on standardissa. Bloggeri ei tee niin pahasti omiaan kuville.
Molemmat voi katsoa klikkaamalla suurempina - jos ketä kiinnostaa.

 

Toinen odottelukuva. Pohjoiskauppatorin kulmaan on avautumassa The Black Horse -niminen brittityylinen pubi. Kuuluisuutta nauttineen, konkkaan menneen Citypubin entisiin tiloihin.
Uusi on saanut jo ennnen avajaisiaan nimen kalsaribaari, nimestään johtuen. Suomenkielinen musta hevonen ei ole trendikäs, mutta inglismi saattaa johtua tekijänoikeus- tai tavaramerkkipelostakin. Mustaa hevosta valmistetaan edelleen; siis olutta. Kalsareista en ole aivan varma.
 

En kuulu baarien kohderyhmään, aivan harvaa tapausta lukuunottamatta. Nautin pari (2-3) olutta mieluiten kotisohvalla. Yleensä tavallista keppanaa, mutta joskus kiinnostaa muukin. Etsin kaupasta Guinnesia, mutta sitä ei tietenkään ollut valikoimassa. Löysin sen sijaan Fuller's London Pride Ale:a.
Ajattelin ensin että huoneenlämpöisenä sitä, mutta kurkkasin kuitenkin varmuuden vuoksi netistä, että niinkö se on tarkoitettu.
Onneksi katsoin, kun ei ollut. Vaan jääkaappikylmänä. Jääkaappilämmön standardina pitävät 10 astetta. Jääkaappimme tuntuu melko kylmältä. Yleensä en kaljojen lämpötiloja mittaile, mutta tuli nyt tsekattua jääkaappilämpömme. Aste sinne tai tänne. Pian se lasissa lämpiää. Stoutti on enemmän mieleeni kuin ale. Mutta menihän tuo ginnesin puutteessa. Join suoraan pullon suusta, kun en liikoja odottanut. Tummat sitten lasista jos ja kun jotain sellaista löytyy.
(Mittari on Weber-grillifirman merkkinen - lihalle tai jollekin takoitettu, mutta ajaa asiansa monessa)
 

 

 Tilastoja - lopuksi



Tammi- helmikuun kulkemisia. Jalan ja bussilla. Kilometrejä ja tunteja.



Kokosin trackerista ja muista taulukoistani yhteenvedon: "Pyöräilyt Reposaaressa."
2021
1164 km josta 77 km saaresta poistuen
Vain saaressa: 1087 km

2022
Saaresa 160 km, jonka jälkeen pyörä 10.6. kaupunkiin. Siirto 39 km
Pyöräilyt kaupungissa 890 km, siirto mukaanlukien 929 km
Saaressa pyöräilyt, saaresta poistumatta yhteensä: 1250 km

Reposaaressa asumiseni hiipui kesällä, ja kokonaan sen aika on pian ohi: tämän maaliskuun lopussa.
Aikansa sitäkin, joka oli hienoa aikaa. Mutta olen kuitenkin lopulta enemmän kotonani kaupungissa  kuin luonnossa tai sen tuntumassa. Edellä luettelemani "pyöriminen" saaressa oli sillon paikallaan, mutta elämä on.


Tämän "viikoisen" kirjoitelman aihe oli taas hiukan hukassa, mutta löytyi lopulta. Julkaisujen ketju, kerran viikossa tapahtunut ei katkennut nytkään, vaikka läheltä piti.
Vilkaisin ennen kirjoittamaan alkamista blogin tilastoa kuluneen viikon ajalta.  Julkaisuja tunnutaan odotettavan, kun eilen maanantaina oli kävijämäärässä "piikki". Julkaisu venähti vakiintuneesta maanantaista päivällä.  Pitkään laitoin tekstejä ja kuvia perjantaisin. Mutta meneehän se näinkin.



Porissa: 7.3.2023.


____








1 kommentti:

  1. Kiitos havainnollisesta selvityksestä ja kuvista tuolta Porin kauppakeskuksen aurinkovoimalasta. Enpä tiennytkään että siellä sellainen on. Ihmeellistä, että tuollaista aurinkoenergian lähdettä joku kritisoi, kuten ymmärsin tekstisi perusteella tehdyn. No, yksityisenä talollisena voi sentään investoia aurinkosähköön ilman että kovin paljon kritiikkiä joutuu kuulemaan.
    https://www.lampojokeri.fi/tuotteet/aurinkosahko/

    VastaaPoista

Jännitystä elämään

 On olut niin jännittävää aikaa ja ruuhkaa asioissa, että blogijulkaisemiseen ei ole ehinyt. Kevät alkaa olla pian lopuillaan ja kesä koitta...