7.6.24

8928 kilometriä ja tusina

Oli viimein aika viedä pyörä korjaamolle ketjujen vaihtoon. Samalla uusi takapakka, eli takarattaat jotka olivat kuluneet ja jonkin verran piikeiltään "hainhampailla".
Pyörän ketjuja pitäisi tarkastella tulkilla, joka näyttää milloin ne ovat venyneet vaihtokuntoon. Melko tavallista on, että ketjuilla ajelee 1500-2000 kilometriä, jonka jälkeen ne täytyy vaihtaa uusiin venymänsä puolesta. Tulkkityökalun ilmoittaman venymän vuoksi.

Olen holtiton, eikä minulla ole sellaista tulkkia. Ketjuni olivat venyneet siihen mittaan, ettei pyörälä enää oikein voinut ajaa kolmella isoimmalla vaihteella, siis pienimmillä rattailla. Avovaihteisen pyörän ketjujen kireus säätyy sellaisella kaksirattaisella "rissalla", kuten tiedätte. Kun ketjut venyvät tarpeeksi, se ei enää yllä pitämään niitä kireällä, kun käytössä ovat pienimmät rattaat eli suurimmat vaihteet.


Mittarin lukema, joka tämän kirjoitelman otsikkoonkin pääsi, huoltokorjaamon pihalla ennenn ketjujen ja pakan vaihtoa. Tämä melkein 9000 kilometriä ensiasennus- alkuperäisillä ketjuilla ja rattailla. Yhdeksästä vaihteesta olen käyttänyt parin-kolmen viimeisen tuhannen kilometrin osalta suurimman osan ajosta nelosta ja vitosta. Joskus harvoin kutosta, ja voimansiirtoa sääliäkseni joskus  kolmosta tai jopa kakkosta.
Mukanani on kulkenut parin vuoden ajan ketjut. Siltä varalta että vanhat katkeavat. Eivät onneksi katkenneet. Tien päällä laittaminen olisi ollut ärsyttävä homma. Uudet ketjut eivät olisi istuneet kuluneille takarattaille ja pakka olisi ollut ensi tilassa vaihdettava.
Useimmat vaalivat ketjujen pituutta tai venymää, etteivät joutuisi uusimaan tuota kallisarvoista rataspakkaa jonka liian kauan käytetty ketju tuhoaa. Holtittomassa tapauksessani ajoin ketjut loppuun, samoin takarattaat. Jos en olisi holtiton, olisin vaihtanut ketjut 6 kertaa. Maksanut niistä jotain, ainakin 20 euroa kerta. Yhteensä noin 120 tai ainakin 100 euroa matkan varrella.
Holtittomana vein pyörän huoltoon, jossa pakka meni uusiksi, ja ketjut jotka olin jo hankkinut.
Vuonna 2023 Itäpuistossa ikiaikaisesti toiminut Huoltokorjaamo Grönroos muutti Kalaholmaan. Olen asioinut takarenkaan vahdattamisen muodossa itäpuistossa, ja pari kertaa Kalaholmassa - en oman pyöräni asioissa. Nyt tietysti samaan paikkaan, jossa on erinomainen palvelu ja hintataso todella asiallinen ja edullinen.

Väinölästä Kalaholmaan. Pyörä huoltoon ja bussilinjalla 4 kaupunkiin, josta edelleen toisella nelosella kotiin. Pari päivää myöhemmin, eilen bussilla 4  väinölästä korjaamon kulmalle, ja pyörällä kotia kohti.
Homma tuli kustantamaan korjaamolla 50 euroa (!). Sanoin  porilaiseen tapaan, että "mää kehun sua torilla". Torillakin käyn, mutta hyyvin harvoin siellä kenenkään kanssa puhun. Mutta kehun tässä ja nyt.
Huoltokorjaamo löytyy Googlesta, ellette tienneet.


Kesäaikaan torille




Torilla ei kuulemma ole linja-autojen aikataulua; jänkkäävät somessa kun kesäaikatauluista ilmoiteltiin Porin kaupungin someseinällä.  On siellä, ja hyvä onkin ellei puhelimen tai jonkun ohjelmia käytä siellä torilla.
Uusi aikataulu on tullut joka paikkaan. Niin nettiin kuin torillekin. Leijonasta saa paperisia aikatauluja. Jos tietää missä osoitteessa se palvelupiste sijaitsee.   (se on vanhassa postitalossa, joka on rojohoppesta seuraava kirkolle päin)


Katukuvaus ja filmi



Tämä kuva on videolta kaapattu ruutu. Mustavalkoiseksi muuntamani ja jonkin verran sävy- ja muuta säätöä osakseen saanut kuva, jonka laitoin maailman tuuliin. Katukuvausryhmään jossa on katukuvia. Ryhmään johon lähetettävien kuvien pitää läpäistä seula joka on aika tiheä. Olen jälleen otettu, siitä että se läpäsi seulan.


Laitoin kuvan suomalaiseenkin ryhmään. Jossa silloin tällöin pääsee harjoittamaan henkistä masokismia, ja punnitsemaan sitä kuinka pystyy pitämää omat mölyt lähettämättä.
Otin kuvakaappaukset viimeisimmästä tapauksesta, jossa pystyin pitämään suuni kiinni. Kun en oikein kauniisti tai rakentavasti pysty keskustelemaan aiheesta tai kommentoijan kanssa häntä loukkaamatta. Ja pysytelläkseni jatkossakin ryhmässä.

Filmikuvan; ei minun , osakseen saamaa änkkää:










Se siitä ja tuosta   -  mikä tusina??


Hain eilen postista filmikameran joka on kahdestoista filmisellainen, hiukan yli vuoden aikana. Tai oikeastaan kahdestoista filmikamera joka tulee käyttöön. Kaksi tai kolme on päätynyt pois, kun eivät ole tomineet. Säilytän vain toimivia, joilla myös kuvaan. Tusina on siis täynnä, ja saa taas kerran riittää ellei joku hajoa ja tilalle saa hommata jotain uutta vanhaa.
Halusin tämän ennenmuuta sen filmikoon takia. 6 x 9 senttinen negaruutu. Myös kiinteä tarkennus ja pari muuta asiaa myivät tämän minulle. Edellinen samaa ruutukokoa tuottava kamera päätyi kokemäenjokeen. Johon sen heitin kun en romuja siedä.
Kamera odottaa ensimmäistä filmiään. Nyt en muuuhun sitä lataa ennen kun tämä on katsottu. Ja toivottavasti toimivaksi todettu. 
 
 

Enkä tässä postauksessa muuhun ala, vaikka kuvaa ja ajatuksia olisi paljonkin.
Mutta ltähän oppuun tämä; uusitusta voimansiirron osasta. 9 ratasta ja niiden alla aiemmin mainitsemani "rissa" joka pitää ketjut aisoissa ja sopivalla kireydellä, kulloinkin käytössä olevalla vaihteella ja rattaala ajettaessa.


Porissa: 7.6.2024


..



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

8928 kilometriä ja tusina

Oli viimein aika viedä pyörä korjaamolle ketjujen vaihtoon. Samalla uusi takapakka, eli takarattaat jotka olivat kuluneet ja jonkin verran p...