16.10.19

Koneromantiikkaa - kuorma-autoja





Luin viime perjantaina sattumalta ilmaisjakelulehteä (Satakunnan viikko), ihan paperisellaista jonka kaiken roskapostin seasta olin laatikkoa tyhjentäessäni pannut talteen. Siinä uutisoitiin Veteraanikuorma-autoseuran, Vetku:n loska-ajotapahtumasta ja sen varrella olevista pysähdyspaikoista. Yksi pysähdyspaikoista sattui sopivaan paikkaan, Porin puimuritehtaan alueelle.

Lähdin sitten lauantaina (12.10.) pyöräilemaan, Konepajanrannan suuntaan johon matkaa kotoani tai asunnoltani maltilliset pari kilometriä. Innostuin kovasti, kun näin että kuorma-autot olivat kokoontuneet vanhan sahan edustalle. Kuorma-autoja enemmän siitä että pääsin nyt saha-alueen aitojen sisäpuolelle, katsomaan lähempää tuota hienoa rakennusta lähiympärisöineen.
Kamera lauloi taajaa tahtia, ja kuvia kertyi sen muistikortille lähemmäs kolmesataa otosta.
Sahasta historioineen voi halutessaan lukea tästä linkistä.





Isosannan saha, vasemmalla laidalla sen voima-asema. Tiloissa on toiminut ammattikoulu, talotehdas, ja ties mitä. Nykyisin rakennukset ovat puimuritehtaan omistuksessa. Osin melko rappiolla, mutta kunnostustakin on ollut viimeaikoina havaittavissa. Erittäin merkittävä historiallinen kokonaisuus. Kuva on koostettu neljästä kuvasta panoraamaksi. Kamera jolla tuon ja muutkin tapahtuman kuvat otin, on Fujin pokkari johon olen kovasti mieltynyt.








Kuorma-autoja




Sahamiljöön ja -rakennusten lisäksi kuvasin melko kattavan satsin paikalla olleista autoista. Latasin niistä albumin avoimeen ja julkiseen  Face book- profiiliini, jonka jaoin pariin aiheeseen liittyvään ryhmään. Tähän laitan muutaman huomionarvoisimman kohteen, mutta jätän "massan" laittamisen tekemättä. FB-albumini jossa enemmän kuvia, on katsottavissa tässä linkissä.


Tässä joitakin silmiinipistäneitä itselleni mielenkiintoisia:



Vasemmalla Bedford OLBC, vuosimallia 1947. Sai tapahtuman vanhimman auton "palkinnon".




Suosikkini; "show-stopper": Volvo PV 834, vuosimallia 1951. Siis ajoneuvoluettelon mukaan. Oman käsitykseni mukaan tuo malli on 833, mutta ei se mitään. Jatkan tutkimuksia.







Somisteita ja koristeita
























Rekvisiittaa

















 Kerroksellisuutta





Rootes - 2-tahti- diesel, vastaiskumoottori, mekaanisella ahtimella. Fordsonin rungossa



Edellisen kuvan moottorin esittely





Tilanteita ja eleganssia



Ettoneella  (oik. huom.)






Raskaammalle kuormalle. Snorkkeli?




Hänkin kuvasi Porinsillan nurkalla.
Mutta hieno "tuutti" säväytti, varsinkin korvaani



Hekin kuvasivat. Toisiaan. Nappasin ennen kun laitoin kameran pois ja lähdin kotiin






Autoja, lisää autoja



 Sisua: Kontiota, Jyryä . . .



 . . . Karhua . . .




. . . ja Nalle






 Titaani



Teijo oli, ja tämä on suomalainen avolavapakettiauto, jota valmistettiin noin 100 kappaletta Wihuri-yhtymän Teijon tehtaalla vuosina 1975–1976. Pakettiauto, koska kokonaispaino alle 3500 kg.
Sama luokitus on aiemmassa kuvassa olleella Volvo PV833/834 autolla.



 Värikylläisyyttä



 Ajon harvinaisin, oletan. Ellei valmistusmäärältään verrattuna Teijo:on, niin muuten. 



Edellisen kuvan auton esittely




Ei Venäjä - vaan Vanaja





Jenkki - Peterbilt. Kaikki eivät ole Kenwotheja








Lopuksi:  Miljöötä ja maisemaa





 Sahan plaanilla. Paikka on kartalla nimetty myös Villenluodoksi







 Kurkistus tiilirakennuksen ikkunasta 



 Voima-aseman piippu...   arkkitehtuuri hieman...  saksalaisvaikutteinen



 Rautatien portti on sulkeutunut kauan sitten





 Tämän pienen rakennuksen ohi tulee ajettua päivittäin. Konepajanrannan vaihtuessa Ruosniementieksi, Toejoenrantakadun tuntumassa.



 Noista pariovista on toiminnan aikana mennyt iso kuljetin, jolla tukit menivät sahaan



Konepajanrantaa, kuvattuna Linnansillalta. 


Toivottavasti tavoitin kuvavalinnoillani tarkaoittamani näkemyksen, eikä mennyt aivan tylsäksi "luetteloksi".
Hyvää päivänjatkoa ja sysksynloppua. 





Porissa:  16.10.2019
.
..
.

3 kommenttia:

  1. Upean näköisiä ja värisiä nuo vanhat kuorma-autot! Muutenkin kiinnostavaa miten autot ja erilaiset kuljetuspalvelut ovat vuosien mittaan kehittyneet. Niissä sekä noissa vanhoissa konepajarakennuksissa on kyllä myös jonkinlaista maalaisromantiikkaa. Olisipa meillä Kuopiossakin tuollaisia.

    VastaaPoista
  2. Kiitos tästä vinkistä. Täytyisi kyllä käydä tutustumassa tuohon paikkaan. Itseäni on alkanut enemmän kiinnostamaan täällä maaseudulla vanhat kuorma-autot ja traktorit. Naapurini on maanviljelijä ja usein käyn hänen luonaan ihmettelemässä heidän työkoneiden toimintaa. Heillä ei John Deeren traktoria ole kuten kuvassa oli mutta Kvernelandin työvälineitä paljon. Edellisellä kerralla pääsin mukaan vierailemaan Kvernelandin varaosia myyvään liikkeeseen. Todella mielenkiintoista vaikka en itse alan ammattilainen ole.

    VastaaPoista
  3. Onpa hienoja vanhoja kuorma-autoja ja muita koneita ja tavaroita. Löysin blogiisi sattumalta, kun kuorma-auto korjaamo oli haussa. Olinkin unohtanut, että myös Suomessa on aikoinaan valmistettu kuorma-autoja. https://www.meca.fi/truck/korjaamot/

    VastaaPoista

500

Otsikkona lyhyesti vain numero. Järjestysnumero tälle julkaisulle. On viidennensadannen kirjoituksen aika. Niitä on ollut varmaankin kymmeni...