22.3.20

Viikko 12 - koronaviikko 1





16.3.2020  -  maanantai


Kirjoitin ja julkaisin edellisen blogikirjoitukseni näyteikkunakierroksestani Porin keskustassa.
Sillä välin kun kuljin kaupungilla, hallitus antoi ensimmäisen tiedonantonsa koronaviruksen välittömistä seurauksista yhtiskunnalle, ohjeistaen sitä sun tätä josta saatte tietoa yllin & kyllin muualtakin. En ota siihen enempää kantaa.



Lähdin iltapäivällä uudelleen liikkeelle. Alkavan kevään, ja kuluvan vuoden toiselle pyörälenkille.


Koska blogger valitsee kansikuvaksi julkasun ensimmäisen kuvan, laitoin sellaiseksi tämän kuvan vanhalta radioasemalta. Viitalle joka osoittaa Metallinkylän suuntaan suotakoon sen taiteellinen vivahde. Ollaanhan veistospuistossa.



Lenkkini reitti kiersi itäisen Porin. Poikkesin radioasemalla, ajoin keskustan läpi Kirjurinluodolle, ja palasin puuvillan kulman kautta kotiin. GPS hyppinyt korkealle ja kovaakin.



Hanhiluodossa, Polsanluotoon johtavalla sillalla. Näkymä Hanhiluodon suuntaan.




Polsanlenkki oli edelleen märkä. Siis veden alla.




Radioaseman viereen, paikalle jossa on kuulemma ollut aikoinaan Väinölän koulu, on aloitettu uuden nuorisokodin rakennustyöt. Radioasemantie on suljettu liikenteeltä, myös jalankululta. Aseman ympärille on kertynyt parakkeja ym asiaankuuluvaa, joita kuvassa esiintyvät veistoshahmot taivastelevat. Ne saa paremmin näkyviin, jos klikkaa kuvan isommaksi.




Ennen kotiutumista, pysähdyin hetkeksi Pohjoisrannan Sukkula-suihkulähteen äärelle.





17.3.2020  -  tiistai





Kävin kirjastossa, joka oli viimeistä päivää fyysisesti auki. Seuraavana päivänä se ei enää ole. Se suljetaan toistaiseksi. Tiedätte kyllä miksi.
Etsin Matti A Pitkäsen kirjoittamaa ja kuvittamaa Valokuvaajan päiväkirjaa. hakusysteemin mukaan sen piti oleman tietyssä hyllyssä, mutta en sitä sieltä nytkään löytänyt. En kysynyt virkailijalta apua, tiedätte miksen. Mutta ollessani lähdössä pois, näin tämän järkälemäisen teoksen, palautettujen hyllyssä taideosastolla. Kyseinen teos ilmestyi syksyllä, siis viime vuonna. Otin mukaani, ja perehdyn nyt kun aikaa on. Tai ainahan sitä minulla on. Intouduin tekemään tuollaisen kerroksellisen kuvan, jonka taustalle hahmotin kuvan veistospuistosta Cedercreutzin museolla.




Kävelin pätkän kaupungilla, ja otin kuvan. Jokusen näyteikkkunan tai firman julkisivunkin samalla. Googleen ja täydennykseksi aiemmin kuvaamiini, joista edellisessä kirjoituksessani.




Työpöydälläni on kaksi näyttöä, joista toiseen olen kytkenyt Apple-TV-boksin. Laitoin siihen näkyviin Puuvillatehtaan katolla olevaa web-kameran kuvaa. Peilasin boksille puhelimen näytön, kun jopa androidille on saatavana softa jolla se on mahdollista. Kovin kauaa tuota live-kuvaa ei voi toistaa, kun puhelimeni ominaisuuksiin kuuluu melkoinen kuumeneminen kun sen prosessori on enemmän kuormittuneena.





Illemmalla tapahtui se mitä olen lykännyt jo kauan, mutta nyt annoin periksi. Latasin "isolle koneelle" pari versiota uudemman käyttöjärjestelmäversion. Applesta tuli paskafirma sen jälkeen kun Steve Jobs kuoli. Se alkoi julkaista uusia käyttöjärjestelmäversioita hurjalla tahdilla. Sen tarkoitus on tietenkin tehdä rahaa, mutta jokin perusajatus Applen filosofiassa kuoli luojansa mukana.

Näin se menee: Nettiselaimessa pomppaa esiin herja joka sanoo ettei sejase sivusto toimi oikein, tai lakkaa pian toimimasta nykyisellä selainversiolla. Ja kehottavat päivittämään selaimen uudempaan versioon. Uudempi versio ei puolestaan toimi käyttöjärjestelmässä joka on koneessa. Uusin käyttöjärjestelmäversio ei puolestaan suostu asentumaan koneeseen, jonka prosessori on koneessa joka on mallia aataminaikainen - siis applen nykyfilosofian ja toimintaperiaatteiden mukaan.
Siis: pitäisi hankkia uusi kone, johon sopii uusi käytttöjärjestelä, jossa uudet selainversiot toimmivat, jälleen vuoden tai pari kunnes herjaaminen taas alkaa alusta.
Laitevalmistajat, sovelluskehittäjät eli selainohjelmistojen tekijät, mediatalot; kaikenmaailman juutubet ja sosiaaliset mediat ja niitä nussivat sanomalehdet ja ym vastaava, ovat tehneet yhteistyösopimuksen jossa kaikki tienaavat rahaa kunnolla ja maailman tappiin.

Minulla oli isossa koneessa käyttöjärjestelmä nimeltä lumileopardi; Snow Leopard. Se on edelleen tuossa applen läppärissä, ja pysyy iankaikkisesti -amen. Mutta kuten sanottu, annoin periksi ja asensin El Capitan- nimisen käyttöjärjestelmäversion, joka on viimeinen jota iiMaccini ymmärtää, ja joka sitä ymmärtää. Selaimista viimeiset versiotkin ymmärtävät vielä Capitania ja videot ym soopa pyörii. Toistaiseksi.
Mutta El Capitan ei ymmärrä usb-äänikorttilaitettani, hienosti lausuttuna interface:a, jolla kulkee äänidata äänilaitteilleni ja toiseen suuntaan myös. Minun pitäisi hankkia uusi äänikortti???
Sain DVD-levyillä julkaistun aataminaikaisen photoshoppini jollain poppakonstilla toimimaan uudessa järjestelmässä. Edellisen kerran yrittäessäni se sanoi että minun pitää hankkia uudempi photoshoppi, sellainen pilvi-photoshoppi jolla on kuukausimaksu. Itselle sitä ei enää nykyään fyysisenä ohjelmistona saa. Puhumattakaan muista Adoben ohjelmistoista. Adobekin siis nussii Applea, ja niin edelleen.

Hajautin äänisoftat ja verkkomaailmat eri koneille; äänihommat vanhalle läppärille, ja loput isolle koneelle. Siltäkin saa äänet "stereoille", kun se tukee Apple-TV-peilausta äänten osalta. Eikä sen äänenlaatu hullumpi ole. Systeemi on siis nyt taas kunnossa. Ja kun se aika tulee, ettei tuo uudempikaan käyttis tue markkinatalouden asettamia raameja, lopetan niiden systeemien käytön jotka lakkaavat toimimasta.




18.3.2020  -  keskiviikko






Pyörälenkilllä, tarkkaan kohdennetulla sellaisella.
Otin tästä samasta paikasta kuvan puhelimella, suoraan Instagram-päivitykseksi. Nimesin sen: "On the railroad again" Instagrammini löytyy:  https://www.instagram.com/luomukuvaaja/

Tuli facebookissa kaverin kanssa puhetta Porista Haapamäelle johtavan vanhan rautatien hienoistakin silloista, radan alkupäässä Ruosniemestä Noormarkkuun päin. Viikeri ja Järvikylä- nimisten kylien ta alueiden paikkeilla. Se oli tosi hyvä juttu; muistutus minulle että  pitää mennä kuvaamaan Rottapäkinojan ylittävä kivinen kaarisilta, ennen kun puihin tulee lehti ja se peittyy näkymättömiin. Lunta ei ole, pellot melko kuivat, pääsy kuvaushollille hyvä. Rottapäkin rotalla tarkoitetaan piisamirottaa eli piisamia. Päkki tulee sanasta back tai bäck....   



Pienen kiertoreitin kautta sillan alle, ja kuvaa talteen.  Kuva on minulle  tärkeä, vaikka päähuomion vie graffiti. Silta jonka alla sellaista ei ole, lienee melko harvinainen. Graffitikulttuuri on oma lukunsa, eikä se minua oikeastaan häiritse.




Pyöräilin kaarisillalta Konepajanrantaan ja vastarannalle Aittaluotoon, kuvatakseni Wikipediaan tämän höyryputkensillan nimeä kantavan sillan. Valitsin kuvista tämän näkemykseni. Luettelo Kokemäenjoen silloista, johon olen ladannut useita kuvia,  on tässä osoitteessa (linkki): https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Kokem%C3%A4enjoen_silloista




Pyöräilyni reitti, ja tietoja matkasta sekä ajasta. GPS sekoili jonkin verran nousun ja laskun suhteen, eikä korkein nopeuskaan pidä paikkaansa.





19.3.2020  -  torstai




Vietin paljon aikaa postimerkkien parissa: Romanian merkkejä kävi skannerin lasilla, ja photoshoppi lauloi pitkää lauluaan. Pistin järjestykseen Romania-kokoelmani astronautit, muistaakseni vuodelta 1964. Niiden osalta kokoelma on täydellinen. Olen viikon aikana tehnyt tällä saralla paljon muutakin, nimenomaan Romanian parissa. Oppinutkin jotain, kuten aina postimerkkien parissa puuhastellessani: Muunmuassa Romanian rahayksiköt, hallitusmuodot, kuninkaat ja muut vallanpitäjät maan nykyhistorian alusta asti. Pieni kosketus myös sen aiempaan historiaan ja maan syntyvaiheisiin ja aikaan ennen sitä.
Monet postimerkkeihin törmäävät ajattelevat ensimmäiseksi ja useimmiten niiden rahallista arvoa. Minulle niiden rahallinen arvo on aina ollut toissijainen. Tutkin niitä muussa mielessä, useammassakin.



Pyörälläkin pätkä. Poikkeuksellisesti hyötyliikuntaa, mutta kuvaustakin "varastoon"; Kirjurinluodon lokki-lavaa korjataan / vahvistetaan. Keskinopeus vaatimaton, koska sisältää jonkin verran kävelyä ja seisoskeluakin. En pistänyt kelloa paussille, vaan annoin tallentaa koko ajan.





20.3.2020  -  perjantai




Kun olin autolla liikkeellä Koivulan - Vanhankoiviston suunnalla, jalkauduin kuvaamaan siltaa, joka on Pori-Haapamäki- radan ensimmäinen Porin päässä.  Tämä näkymä Outokummuntien ylittävästä sillasta ja kevyenliikenteen alikulusta  puuttui arkistostani, tai en viitsinyt etsiä, tai en ole paneutunut kohteeseen kunnolla. Kuvaussuunta Väinölän suuntaan.



Siirryin Aittaluodon ratapihalle. Se on nimetty niin, vaikka sijaitsee Vanhankoiviston ja Väinölän välissä. Tällä ratapihalla on edelleen toimintaa, puutavaralastien lastaus- ja purkupaikkana. Olen pari kertaa ajanut paikan ohi, kun siinä on ollut vetureita ja toimintaa, mutta kamera on ollut kotona tai kiire jonnekin aikataulutettuun paikkaan. Ehkä jonain päivänä . . .




 Ratakiskoa




 Porin suuntaan




 Pankkovaunun tyyppikilpiä



Vaihde kuvassa oikealle: Isojoenrannan, Nooormarkun, ja aina Haapamäen suuntaan. Suoraan jatkuva Tupalan ja edelleen Aittaluodon teollisuusalueen; seikun sahan suuntaan.





21.3.2020  -  lauantai





Edellisen päivän teemalle jatkoa. Käydessäni Toejoen apteekissa, buranaa, menin kuvaamaan sen tuntumassa olevaa rautatien teollisuushaaran päätepistettä, ja vähän matkaa siitä. Ruosniemen asemalta johtaa sivuraide isosannna vanhalle sahalle, ja edelleen entisen Electroluxin kupeeseen. Radan päätetoppari on Pick n' Pay- nimien kaupan takapihan reunassa.





Haara "luxin" lastauslaiturille, oikealle.





Ruosniementien ja Toejoenrantakadun risteyksen tuntumassa oleva tasoristeys. Taustalla isosannan vanha höyrysaha, jossa on toiminut myös talotehdas.
Vinkki: Kirjoitin tähän blogiini julkaisun tapahtumasta joka järjestettiin tuon sahan alueella lokakuussa 2019 (linkki siihen): https://jormalindqvist.blogspot.com/2019/10/koneromantiikkaa-kuorma-autoja.html






 Täytetyn Toejoen uoman ylittävä silta, heti edellämainitun risteyksen jälkeen Ruosniemen suuntaan.






Olin tuon sillan kuvannut aiemminkin, viime kesänä. Mutta tämä tolppa jäi silloin kuvaamatta. Sekin aukko nyt tukittu. Silta on vuodelta 1940.





Takaisin Vanhasahankadulle, kaupan takapihalle johon jätin auton





Betoniporsaiden joukkokokoontuminen   -   taiteellinen vaikutelma 1,5







22.3.2020  -  sunnuntai   - "present day"





Tämän päivän kohdalla lukee kalenterissa että Marian ilmestyspäivä, eli marianpäivä. Seinälläni, siis fyysisellä; tietokoneen ruudun yläpuolella on sitä esittävä pienoistaulu-kopio. "Annunciation" - Leonardo da Vinci 1472-1475.



Päivän ajankulu mennee enimmäkseen dokumenttien parissa ja ehkä vähän romanian jatkamisen merkeissä, siis postimerkeissä. Jotkut kansanryhmät ovat kotikaranteenissa, ikänsä vuoksi. Jotkut riskiryhmänsä vuoksi. Minäkin tavallani, mutta syistä joista on turha alkaa jauhamaan.
Tässä se menee ihan mukavasti. Kyllä minun "hermoni" sen kestävät.



Hyvää jatkoa!
Palaan uusin tai vanhojen aiheiden kanssa, viimeistään viikon kuluttua kun on taas eletty koronaa ja muuta sellaista....






Porissa: 22.3.2020

....

...
..
.


_

4 kommenttia:

  1. Satula ja Sukkula, hienoja kaaria! Ovatko nuo ratakiskossa olevat merkinnät ja numerot niin yksilöllisiä, että niistä voi joku lukea valmistusajan ja valmistajan tms?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä; Harrastajien keskuudessa nekin tunnistetaan ja joitakin jopa "bongaillaan" :)

      Poista
  2. Mielenkiintoinen blogi !

    VastaaPoista
  3. Hienoja kuvia ja asiaa. Oma blogini on ollut tauolla jo pitkään.

    VastaaPoista

500

Otsikkona lyhyesti vain numero. Järjestysnumero tälle julkaisulle. On viidennensadannen kirjoituksen aika. Niitä on ollut varmaankin kymmeni...