23.10.20

Junalla Helsinkiin


Tämä on paluu 15:n , pian 16 vuoden taakse:  Helsingin rautatieasemalle, ja hotellille jossa yövyimme matkallamme mottoripyörämessuille helmikuussa 2005 


Otin ylläolevan kuvan Helsingin rautatieaseman Rautatientorin puoleiselta sisäänkäynniltä.  Liput liehuvat.  On Runebergin päivä, tai oli. Ateneumin salossa valtiolippu. Ateneumista ja Suomen lipusta variaatioineen saisi oman kirjoituksensa, mutta koska tietoa niistä löytyy googlella pilvin pimein. 

Kävin läpi romppujani (DVD-R- levy, sellainen ceedeen näköinen) tuolta ajalta, etsiessäni kuvia vuosilta 2000 - 2001. Niitä en löytänyt, koska niitä ei ole. Mutta kuten aina pakkaa tapahtumaan, lähti asia rönsyilemään ja löysin muuta. 

Löysin kuvan tai kuvakaappauksen junalipputilauksesta VR:lle, ja hotellihuonevarauksen. Molemmat päivämäärineen, hintoineen ja muine erittelyineen. Siitä sain idean tähän blogkirjoitukseen: 
Tein virtuaalivaraukset jotka vastaavat mahdollisimman paljon tuota vuoden 2005 matkaa.




Junalippujen  tilaus VR:n nettisivuilta, joulun alla 2004. Hyvissä ajoin ennen matkaa. 
Kaksi aikuista, kaksi lasta (silloin 11- ja 16-vuotiaat). Meno-paluu Harjavallasta Helsinkiin. 
Hinta yhteensä 177,80 euroa. 


Entä nyt?


Vastaava lipputilaus:
Hinta yhteensä 81,40 euroa.  
Erotus 96,40 euroa. 



Tein vertailun myös majoituksen osalta:



Hotelli Ava Helsingin Vallilassa oli tuolloin suosikkini. Sinne siis.
Perhehuoneisto neljälle maksoi helmikuussa 2005 93 euroa



Entä hotellihinta nyt?


Ava-hotellista ei saa huonetta. Se on ilmeisesti varattu Ava-säätiön kursseille osallistuvien käyttöön. 
Etsin hotellin Sörnäisistä, joka saattaa olla hintatasoltaan Vallilaa kalliimpi, mutta antaa kuitenkin hyvän vertailupohjan hotelliyöpymisen hinnalle, kolmen tähden hotellissa suunnilleen samalla suunnalla. 
Vastaava neljän hengen majoittuminen
maksaisi nyt  140 euroa.  

Kokonaiskustannukset, matkustamisen ja majoittumisen osalta olisivat nyt, 2020:  220 euroa. 
Viisitoista vuotta sitten hintaa kertyi: 270 euroa. Visikymppiä enemmän kuin nyt. Messulippujen hintaa en muista, mutta siitä voi olla melko varma,  että tuo viidenkympin erotus saattaisi mennä nyt niihin. 

Useamman ihmisen kannatti tuolloin tietenkin tehdä matka henkilöautolla. Junalippujen hinnalla sai silloin paljon bensaa. Nykyhinnallakin sitä saisi 125 litraa. Keskiverron auton rohkealla 8/100 matka-ajokulutuksella sillä määrällä ajaisi noin 1500 kilometriä. Tuota junamatkaa vastaava ajomatka autolla on noin 500 km. 

Jos jostain syystä haluaisin nyt mennä Helsinkiin, menisin edelleen junalla. Inhoan varsinkin talvella autolla ajamista, siis maantieajoa. Varsinkin jossain pääkaupunkiseudulla. Inhosin sitä silloinkin, ja taisin saada oudon maineen. 
Pysäköiminen Helsingissä on kallista. Ratikalla kulkeminen halpaa. En pidä linja-autolla matkustamisesta. Se on ahdas purkki, jota ajaa hulluna joku rattiraivoinen kännykkää räpläävä..... kuski. 

Menisin (siis minä, yksi henkilö itsekseni kaikkine ale-etuineni) mieluummin Tampereelle päiväksi. Katsoin piruuttani, mitä se maksaisi. Siis junalla.
Meno-paluu Pori-Tampere-Pori. Tavallisena arkipäivänä esimerkiksi 3.11.2020; Siis parin viikon kuluttua  maksaisi  9 (yh-dek-sän) euroa.  Kympillä saisi fillarin mukaan; maksaa vitosen / sivu. 
Eli kahdellakympillä Tampereelle pyöräilemään. Tähän aikaan vuodesta jättäisin pyörän kotiin. 




Lopuksi

 - toinen kuva Rautatientorin puoleiselta sisäänkäynniltä, Helsingin rautatieasemalla 5.2.2005. 
Alkukuvan Ateneumia vastapäätä, Rautatientorin toisella puolella on Kansallisteatteri. uo harmaagraniittinen vähän linnan näköinen rakemmus. Aleksis Kiven patsaskin näkyy kuvassa, kun tarlkemmin katsoo - ja isommaksi klikkaa. 
Otin kuvan kello 15:22. Juna johon nousimme, lähti asemalta kello 16:04. 






Porissa: 23.10.2020
Kello 14:58
____
___
__
_
-
.




_




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

500

Otsikkona lyhyesti vain numero. Järjestysnumero tälle julkaisulle. On viidennensadannen kirjoituksen aika. Niitä on ollut varmaankin kymmeni...