keskiviikko 5. elokuuta 2015

Sukellus kannen alle ja trimmin hakua


Kyläsaarenjuopaa 


Kun hankkii jonkun itselle uuden vempeleen, varsinkin kulkuneuvon ja tässä tapauksessa vesisellaisen, pitää ensihämmennyksen jälkeen tutustua siihen tarkemmin. Oppiakseen tuntemaan sen, tietämään mahdolliset viat ja puutteet, sekä katsoa miten mikäkin toimii -- vai toimiiko.
Kun kysymys on veneestä, toimimattomat tai jotenkin "sinne päin" toimivat laitteet: varsinkin sähkölaitteet ovat tavallistakin tavanomaisempia. Niin tässäkin tapauksessa.


Menin "ajan kanssa";  kaikessa rauhassa veneelle ja katsoin "mitä se on syönyt". Samalla sääsin moottorin trimmiä. Ja ajoin pienen lenkin peilityynellä joella.


Ensin käsiksi peräkotelon sisuksiin. Siellä pitää majaansa kaksi pilssipumppua, joista toista en saanut sammumaan muutoin kun päävirtakatkaisimen nollaamalla. Sellainenkin löytyy kannen takaa. Toista en saanut toimimaan ollenkaan.  Ennen niiden kimppuun käynistä, kiinnitin epoksilla vapatelineen sisälaitaan.


Tuo ylempi, abikoilla liitetty VDO:n pumppu letkuineen ja haaroittimineen sai lähteä, ja isomman johdotin uudelleen. Johdot ovat osin mallia "lamppu": yksisäikeisiä. Ne pitää vaihtaa tavallisiin puolitoistaneliöisiin johtoihin. "Sitten joskus" = talvisäilön aikana. Pohjatulppa vaikuttaa epäluotettavalta. Sillekin on varmaan tehtävä jotain.


"Siivottu" lokero. 


Jäljelle jäänyt pilssipumppu käynnistyy kojelaudan vetokytkimellä, volttimittarin alla.



Erikoista kyllä: kierroslukumittari toimii, tupakansytkäriin tulee virta. Joku on askarrellut yhdistetyn läppäri- ja juomatelineen. "Ei huano", mutta sai nyt lähteä vähäksi aikaa penkin alle.


Onkohan noihin, hieman tupakansytytin-standardia pienempiin virtapisteisiin saatavana pistokkeita.




Radiokin toimii: Clarion, takavuosien laatumerkki. 

 
 Äänentoisto on mallia "mono", mutta erittäin kuuluva ja riittävä. Ei USB-liitäntää, eikä Bluetoothia.

 

 Asianmukaiset navigoinnin pikaohjeet ja pari solmumallia. Alla motonetin melan pooshakapää


Ruuvasin kojelaudassa valmiina olevaan reikään kännykkätelineen. Imukupilla ei ole mitään virkaa, joten porasin sen läpi ruuvirei´än.



Tuulilasipuhallin. Myös lämmin ilma



Kurkistus kojelaudan alta keulatäkin alapuoliseen tilaan. Mikähän on pannut jonkun sahaamaan tuollaisen aukon . Ja mitähän nuo narut ovat....  täytyy yrittää joskus tunkeutua katsomaan tarkemmin.


 Kaikenlaisia salalokeroja siellä & täällä pitkin venettä





Belgiassahan tuo on valmistettu

toinen hankain tallella, toinen puuttuu. Samoin airot



Kaupanpäälle tuli trangian alumiininen kahvipannu.

akku on mikä on

omituinen aukko tuokin

aukko tyhjennettynä "köysistä" ym kamasta







Odotin, että "remonttiapuliseni" lähtivät matkoihinsa, sitten testaamaan


Hieno tyyni aamupäivä


Elävääkin kuvaa

Ruuvasin pienen videokameran kiinni ikkunankehykseen, ja lähdin testaamaan koneen trimmiä, jota sääsin vähän ylemmäs. Videolla kuuluu muutamassa kohdassa kummaa röoötystä, joka tulee kamerakinnikkeen resonoidessa. 


Tuossapa muutama minuutti menoa ja paluuta.
Vauhtiakin jo kohtalaisesti, ja nousee
jokseenkin ilman kynnystä liukuun.
Kannattaa katsoa Youtuben omalla sivulla, ja valita  asetukseksi HD


 Myöhemmin illalla laitoin kamerakiinnikkeen sellaiseen malliin, ettei enää resonoi. Liimaa kuulan japuristimen liitokseen.




Videokamera on mallia vedenpitävä. Tai sen kotelo. Kokeilin piruuttani näkyykö riki veden alla


 Ei näkynyt: Kokemäenjoen vedenalainen näkyvyys on noin 10 -20 cm.  Jotain hahmoa, kun oiken tarkasti katsoo.


Veneen tyyppikilpi



...huomenna kokeilemaan, pysyykö vapateline paikallaan kun kuha iskee kiinni

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toivepuisto

Porin kaupunki asetti haettavaksi 150 000 euroa rakkaudella porilaisille-hyvinvointirahaa. Saajat julkaistiin kaupungin verkkosivuilla ke...