Kyläsaarenjuopaa
Kun hankkii jonkun itselle uuden vempeleen, varsinkin kulkuneuvon ja tässä tapauksessa vesisellaisen, pitää ensihämmennyksen jälkeen tutustua siihen tarkemmin. Oppiakseen tuntemaan sen, tietämään mahdolliset viat ja puutteet, sekä katsoa miten mikäkin toimii -- vai toimiiko.
Kun kysymys on veneestä, toimimattomat tai jotenkin "sinne päin" toimivat laitteet: varsinkin sähkölaitteet ovat tavallistakin tavanomaisempia. Niin tässäkin tapauksessa.
Menin "ajan kanssa"; kaikessa rauhassa veneelle ja katsoin "mitä se on syönyt". Samalla sääsin moottorin trimmiä. Ja ajoin pienen lenkin peilityynellä joella.
Ensin käsiksi peräkotelon sisuksiin. Siellä pitää majaansa kaksi pilssipumppua, joista toista en saanut sammumaan muutoin kun päävirtakatkaisimen nollaamalla. Sellainenkin löytyy kannen takaa. Toista en saanut toimimaan ollenkaan. Ennen niiden kimppuun käynistä, kiinnitin epoksilla vapatelineen sisälaitaan.
Tuo ylempi, abikoilla liitetty VDO:n pumppu letkuineen ja haaroittimineen sai lähteä, ja isomman johdotin uudelleen. Johdot ovat osin mallia "lamppu": yksisäikeisiä. Ne pitää vaihtaa tavallisiin puolitoistaneliöisiin johtoihin. "Sitten joskus" = talvisäilön aikana. Pohjatulppa vaikuttaa epäluotettavalta. Sillekin on varmaan tehtävä jotain.
"Siivottu" lokero.
Jäljelle jäänyt pilssipumppu käynnistyy kojelaudan vetokytkimellä, volttimittarin alla.
Erikoista kyllä: kierroslukumittari toimii, tupakansytkäriin tulee virta. Joku on askarrellut yhdistetyn läppäri- ja juomatelineen. "Ei huano", mutta sai nyt lähteä vähäksi aikaa penkin alle.
Onkohan noihin, hieman tupakansytytin-standardia pienempiin virtapisteisiin saatavana pistokkeita.
Radiokin toimii: Clarion, takavuosien laatumerkki.
Äänentoisto on mallia "mono", mutta erittäin kuuluva ja riittävä. Ei USB-liitäntää, eikä Bluetoothia.
Asianmukaiset navigoinnin pikaohjeet ja pari solmumallia. Alla motonetin melan pooshakapää
Ruuvasin kojelaudassa valmiina olevaan reikään kännykkätelineen. Imukupilla ei ole mitään virkaa, joten porasin sen läpi ruuvirei´än.
Kurkistus kojelaudan alta keulatäkin alapuoliseen tilaan. Mikähän on pannut jonkun sahaamaan tuollaisen aukon . Ja mitähän nuo narut ovat.... täytyy yrittää joskus tunkeutua katsomaan tarkemmin.
Kaikenlaisia salalokeroja siellä & täällä pitkin venettä
Belgiassahan tuo on valmistettu |
toinen hankain tallella, toinen puuttuu. Samoin airot |
Kaupanpäälle tuli trangian alumiininen kahvipannu. |
akku on mikä on |
omituinen aukko tuokin |
aukko tyhjennettynä "köysistä" ym kamasta |
Hieno tyyni aamupäivä
Elävääkin kuvaa
Ruuvasin pienen videokameran kiinni ikkunankehykseen, ja lähdin testaamaan koneen trimmiä, jota sääsin vähän ylemmäs. Videolla kuuluu muutamassa kohdassa kummaa röoötystä, joka tulee kamerakinnikkeen resonoidessa.
Tuossapa muutama minuutti menoa ja paluuta.
Vauhtiakin jo kohtalaisesti, ja nousee
jokseenkin ilman kynnystä liukuun.
Kannattaa katsoa Youtuben omalla sivulla, ja valita asetukseksi HD
Vauhtiakin jo kohtalaisesti, ja nousee
jokseenkin ilman kynnystä liukuun.
Kannattaa katsoa Youtuben omalla sivulla, ja valita asetukseksi HD
Myöhemmin illalla laitoin kamerakiinnikkeen sellaiseen malliin, ettei enää resonoi. Liimaa kuulan japuristimen liitokseen.
Videokamera on mallia vedenpitävä. Tai sen kotelo. Kokeilin piruuttani näkyykö riki veden alla
Ei näkynyt: Kokemäenjoen vedenalainen näkyvyys on noin 10 -20 cm. Jotain hahmoa, kun oiken tarkasti katsoo.
Veneen tyyppikilpi
...huomenna kokeilemaan, pysyykö vapateline paikallaan kun kuha iskee kiinni
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti